http://didshahr.ir/249136

01:00 :: 1401/04/23

موج جدید و بی‌سابقه‌ای از گرما، اکثر شهرها را درنوردیده؛ مردم برای مقابله با این گرما چه می‌کنند؟

گرمای هوا با کشورها چه می کند؟

هنگامی که در اوایل ماه مارس، پیش‌بینی درجه دما از ایستگاه‌های هواشناسی قطب جنوب شروع شد، دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند که ممکن است اشتباهی رخ داده باشد زیرا دمایی که باید به سرعت کاهش می‌یافت روز به روز در حال افزایش بود.

به گفته محققان، حتی میانگین دمای هوا در قطب شمال هم به بیش از ۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از همیشه رسیده ‌‌بود. از آن زمان تا امروز، ایستگاه‌های هواشناسی در سراسر جهان مثل یک موج مکزیکی، شاهد افزایش دما هستند.

هم اکنون این موج مکزیکی به چین، اروپا، هند و پاکستان هم رسیده است. در ادامه به بررسی این گرمای بی‌سابقه در سراسر جهان می‌پردازیم.

چین و فرار به پناهگاه‌های زیرزمینی

بخش‌هایی از شرق و جنوب چین تحت تاثیر دمای بالا قرار گرفته‌اند. سقف‌های بعضی خانه‌ها و حتی موزه چونگ کینگ ذوب شده، جاده‌ها ترک برداشته و برخی از ساکنان این مناطق به پناهگاه‌های زیرزمینی مخصوص حملات هوایی و آب نماهای شهر پناه برده‌اند.

در یک پارک حیات وحش شانگهای، روزانه ۸ تن یخ (برای هر متر مربع) برای خنک نگه داشتن شیرها، پانداها و دیگر حیوانات استفاده می‌شود.

همچنین این روزها عکسی در رسانه‌های اجتماعی این کشور منتشر شده که کارکنان یک بیمارستان را در حال وصل کردن پک های یخ به لباس شان نشان می‌دهد.

نابودی ۳۴ میلیون شغل به‌خاطر استرس گرمایی در هند

کشاورزان امسال در هند از سوختن گندم های خود می‌گویند. تخمین زده می‌شود که ۱۵ تا ۳۵ درصد از محصول گندم در دهلی، پنجاب، هاریانا و اوتار پرادش آسیب دیده است.

کارشناسان آب‌و‌هوا می‌گویند موج گرمای مرگبارتری در پیش روی دهلی است. این نوع گرما تهدیدی جدی برای سلامت انسان است زیرا به طور مستقیم به بدن استرس وارد می کند و به طور غیرمستقیم محصولات زراعی را نابود می کند، باعث آتش سوزی می شود و حتی به محیط، مانند جاده‌ها و ساختمان‌ها آسیب می‌رساند. سازمان بین‌المللی کار در سال ۲۰۱۹ پیش بینی کرد که انتظار می‌رود، هند معادل ۳۴ میلیون شغل تمام وقت را تا سال ۲۰۳۰ در نتیجه استرس گرمایی از دست بدهد.

کاهش ساعت کار ادارات در اسپانیا

اسپانیا به‌طور کلی در اروپا کشوری گرم محسوب می‌شود اما امروزه در حال گرم تر شدن است تا جایی که لانه‌های پرندگان در بسیاری از مناطق این کشور آتش گرفته است. همچنین مسئولان این کشور از مدیران خواستند به کارمندان شان اجازه دهنداز صبح تا زمان ناهار کار کرده و زودتر محل کار خود را ترک کنند زیرا گرما بر بهره‌وری کارمندان و سلامت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

پرتغال، فرانسه، انگلیس و…

علاوه بر اسپانیا، پرتغال هم از روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه دچار دومین موج گرمای شدید آن‌هم در مدتی کمتر از یک‌ماه شده‌ و پیش‌بینی‌های سازمان‌های هواشناسی می گوید که انگلیس و فرانسه هم به‌زودی با گرمایی سوزان روبه رو خواهند شد. در انگلیس روز دوشنبه هشدار گرمای شدید صادر شد و پیش‌بینی اداره هواشناسی حاکی از آن است که دمای هوا در بخش‌های وسیعی از انگلستان و ولز به بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد برسد.

روش‌های کنار آمدن با موج گرما

سرویس سلامت اروپا خطرات اصلی ناشی از گرما را کم‌آب شدن بدن و به‌ویژه گرمازدگی می‌داند. این نهاد برای مقابله و کاهش آسیب‌های گرما چند توصیه کلیدی دارد: مایعات فراوان بنوشید. سعی کنید بین ساعت ۱۱ تا ۱۵ در معرض آفتاب قرار نگیرید.

در سایه راه بروید، به طور مرتب کرم ضد‌آفتاب بزنید و اگر بیرون می روید از کلاه لبه‌پهن استفاده کنید. از ورزش و نرمش در ساعات گرم روز خودداری کنید. هرگز نوزادان و کودکان خردسال را در یک وسیله نقلیه در بسته و پارک شده رها نکنید. در صورت ماندن در منزل، کشیدن پرده‌های پنجره‌های رو به آفتاب می‌تواند به خنک نگه‌داشتن اتاق شما کمک کند.

نویسنده : مهسا کسنوی  منابع : .nytimes و theguardian

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/249136

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *