http://didshahr.ir/249102

11:51 :: 1401/04/22

در این مقاله اطلاعاتی راجع به مزایا و معایب پرورش کبک و بلدرچین و اینکه پرورش کدام یک بهتر است ارائه می‌دهیم.

RE13 166

این روزها استفاده از گوشت و تخم پرندگانی به جز مرغ گسترش بیشتری پیدا کرده است و در این بین کبک و بلدرچین در صدر این انتخاب قرار دارند.

با توجه به اینکه هنوز واحدهای پرورشی این دو پرنده در کشور گسترش زیادی پیدا نکرده است؛ آغاز پرورش بلدرچین و کبک می‌تواند سودآور باشد و کسب و کار پردرآمدی به حساب آید.  اگر هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته‌اید با ما همراه باشید.

مزایا و معایب پرورش کبک و بلدرچین

  • تولید مثل بلدرچین بسیار بیشتر از کبک است و در یک بازه‌ی زمانی معین تعداد جوجه‌های بلدرچین بسیار بیشتر از کبک خواهد بود و از این نظر با پرورش بلدرچین در یک بازه‌ی زمانی کوتاه تعداد زیادی جوجه خواهید داشت.
  • بازه‌ی زمانی جوجه کشی بلدرچین ۱۸ روز و برای کبک ۲۴ روز است.
  • وزن تقریبی کبک در زمان کشتار چیزی حدود ۴۰۰ الی ۶۰۰ گرم است و این برای بلدرچین چیزی حدود ۲۵۰ گرم خواهد بود.
  • قیمت گوشت کبک در بازار بیشتر از قیمت فروش بلدرچین است به همین دلیل مشتریان خاص خود را دارد ولی گوشت بلدرچین متقاضیان بیشتری دارد.
  • بلدرچین در یک بازه‌ی زمانی حدودا ۴۰ تا ۵۰ روزه به بلوغ می‌رسد و توانایی تولیدمثل خواهد داشت و در همین بازه‌ی زمانی نیز آماده‌ی کشتار خواهد بود. اما کبک در ۴ماهگی آماده‌ی کشتار و در ۷ ماهگی شروع به تخم گذاری می‌کند.
  • نرخ تلفات بلدرچین در مواجه با بیماری‌های ویروسی نسبتا پایین است و مقاومت بدنی بالاتری نسبت به کبک دارد. به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کبک نگهداری و پرورش آن کمی دشوارتر از بلدرچین است.
  • گوشت بلدرچین میزان کلسترول بسیار پایینی دارد بنابراین طرفداران بسیار زیادی دارد.
  • گوشت کبک دارای طبیعت گرم است و از این لحاظ خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد.
  • کبک‌ها در سال چیزی حدود ۱۲۰ الی ۱۵۰ عدد تخم می‌گذارند و این رقم برای تخم گذاری بلدرچین چیزی حدود ۳۰۰ عدد در سال است.
  • اندازه‌ی تخم بلدرچین نسبت به کبک کوچک‌تر است و حدود ۱۰ گرم وزن دارد. اما تخم کبک حدود ۲۰ گرم وزن دارد.
  • بلدرچین نسبت به سایر ماکیان دانه‌ی کمتری مصرف می‌کند به همین دلیل پرورش آن هزینه‌های کمتری در پی خواهد داشت.
  • بلدرچین نسبتا جثه‌ی کوچکی دارد به همین دلیل به فضای کمتری احتیاج پیدا می‌کند.
  • بلدرچین به عنوان یک پرنده‌ی تخم گذار با تعداد انبوه به حساب می‌آید و خریداران بسیاری نیز دارد.
  • بلدرچین از مرغ یا بوقلمون نسبت به تغییرات آب و هوایی سازگارتر است.
  • می‎‌توان سبزیجات و علوفه را به جیره‌ی غذایی کبک اضافه نمود که از این نظر پرورش کبک کم هزینه‌ خواهد شد.
  • واحدهای پرورش کبک در کشور بسیار محدود و کم است و از این نظر میدان رقابتی برای شما آزادتر خواهد بود.
  • کبک‌ها نسبت به بلدرچین‌ها حساسیت بیشتری نسبت به سر و صداهای اضافه در محیط رشد دارند و همین مسئله در روند تخم گذاری و تغذیه‌ی آن‌ها تاثیرات منفی خواهد داشت.
  • اگر به بهداشت محیط پرورش بلدرچین توجه نداشته باشید باعث می‌شود که از فضولات به جای مانده تغذیه کنند که این باعث بیماری کوکسیدیوز می‌شود.

RE13 167

شرایط پرورش کبک و بلدرچین

  1. بلدرچین‌ها و کبک‌ها را می‌توان در قفسه‌های طبقاتی با ارتفاع معقول نگهداری کرد و از این نظر مشکل تامین فضای مناسب و مقرون به صرفه حل می‌شود. البته قفسه‌ی کبک در مقاسیه با بلدرچین در تعداد طبقات مشابه، ارتفاع بیشتری باید داشته باشد.
  2. محیط پرورش کبک باید بسیار آرام‌تر از بلدرچین باشد تا این پرنده دچار استرس نشود.
  3. کبک‌ها عادت به نوک زدن به اشیای سفت و سنگی دارند و در شرایط طبیعی راحت‌تر رشد می‌کنند.
  4. پرورش بلدرچین و کبک به دو صورت سنتی و صنعتی امکان پذیر است و طبیعتا در روش سنتی میزان تلفات بیشتر و راندمان تولید پایین‌تر خواهد بود.
  5. برای جوجه کشی کبک‌ها درجه‌ی حرارت ماشین جوجه کشی باید حدود ۹۹.۸ فارنهایت و میزان رطوبت حدود ۶۵ الی ۸۰ درصد باشد. اگر از ماشین‌های جوجه کشی معمولی استفاده می‌کنید حتما یک پارچه‌ی خیس را درون آن قرا داده و فاصله‌ی بین تخم‌ها را رعایت کنید تا تلفاتی صورت نگیرد.
  6. دمای مناسب برای پرورش جوجه کیک حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است. میزان رطوبت سال بسیار حائز اهمیت است و اگر محیط خشک باشد موجب تلف شدن کبک‌ها خواهد شد. هوای سالن باید به صورت مرتب تهویه شود تا اکسیژن لازم به پرنده‌ها برسد و گازهای سمی حاصل از متابوبیسم از سالن خارج شود. در دو هفته‌ی ابتدایی پرورش کبک باید نور سالن ۲۴ ساعته روشن باشد و بعد از آن به مدت ۲ الی ۴ ساعت در شب می‌توان خاموش کرد.
  7. دما محیط جوجه‌های بلدرچین تا سه هفته‌ی اول باید حدود ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. تا ۳ روز اول باید به آن آب شکر بدهید و بعد از این مدت دانه و آب را به تغذیه‌ی بلدرچین اضفه نمایید. نور سالن تا دو هفته باید بصورت ۲۴ ساعته روشن باشد و پس از آن به مدت ۱۲ ساعت در روز می‌توانید آن را خاموش نگه دارید. در هر متر مربع حدود ۱۰ الی ۱۵ عدد بلدرچین بالغ را نگهداری کنید. هر پرنده بالغ در روز حدود ۲۵ الی ۳۵ گرم دانه مصرف می‌کند. اگر به تغذیه‌ی بلدرچین‌ها توجه نداشته باشید به بیماری کانیبالیسم مبتلا خواهند شد و اقدام به همنوع خواری می‌کنند. این بیماری منشا روانی دارد و ارتباطی با بیماری‌های ویروسی ندارد.

پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

عموما با توجه به شرایط بدنی و بازه‌ی زمانی بلوغ و کشتار، پرورش بلدرچین مقرون به صرفه‌تر و سودآورتر از کبک خواهد بود. همچنین با توجه به توضیحات داده شده پرورش بلدرچین بسیار آسان‌تر از کبک خواهد بود و میزان تلفات پایان فصل آن‌ها بسیار کمک‌تر است. بنابراین اگر به دنبال سود و درآمد در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری هستید پرورش بلدرچین مناسب‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر مایل به پرورش کبک و بلدرچین در یک فضا هستید حتما با یک توری بین آن‌ها را حصارکشی کنید تا نزاع بین آن‌ها رخ ندهد.

RE13 168

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/249102

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *