http://didshahr.ir/248987

02:10 :: 1401/04/20

مشاوره فردی: در ۱۸ سالگی از سلام و علیک با دیگران خجالت می‌کشم!

نوجوان چاق

سوال: 

۱۸ ساله‌ام هستم و اطرافیانم تصور می کنند از این که احوال‌پرسی گرمی با آن‌ها ندارم، بی‌ادب هستم و قصد جسارت دارم اما راستش را بخواهید، هر وقت یکی از آشناهای مان را می‌بینم و او احوال مرا می‌پرسد، دچار استرس می‌شوم و خجالت می‌کشم که با او گرم بگیرم. نمی‌دانم چرا با دیگران بودن خجالت می‌کشم. چه کنم؟

پاسخ:

مخاطب گرامی، امروزه یکی از ملاک‌های موفقیت در زندگی، داشتن هوش هیجانی و بین فردی است و داشتن هوش شناختی به تنهایی کفایت نمی‌کند. کم رو و خجالتی بودن در روابط بین فردی باعث می‌شود پیشرفت شما در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی، شغلی و… با تاخیر و مشکل همراه شود بنابراین چند توصیه به شما دارم.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

باورهای غلط و تحریف‌های شناختی خودتان را بشناسید. اعتماد به نفس شما پایین است و یک سری باورهای غلط و تحریف‌های شناختی، باعث اعتماد به نفس پایین می‌شود مثل این‌که تایید طلب باشید و بخواهید همه را از خود راضی نگه دارید یا دچار ذهن‌خوانی باشید به گونه‌ای که فکر کنید همه رفتار و خود شما را قضاوت می‌کنند. همچنین ممکن است توجه انتخابی داشته باشید یعنی به جنبه‌های منفی توجه کنید با این که جنبه‌های مثبت بسیاری وجود دارد یا ممکن است دچار تعمیم شده باشید، یعنی در گذشته اتفاقاتی افتاده و شما تمسخر شده‌اید و این باعث شده آن تمسخر بر روابط بعدی و دیگر شما هم تاثیر بگذارد. پس حواس‌تان باشد هیچ فردی به اندازه‌ای که شما خودتان را قضاوت و سرزنش می‌کنید، شما را سرزنش و قضاوت نخواهد کرد.

فرار از دیگران راه‌حل نیست!

تا زمانی که به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و خجالت از موقعیت‌های بین فردی فرار می‌کنید، هیچ چیز درست نخواهد شد. پس به جای فرار، سعی کنید خودتان را در موقعیت‌های مذکور قرار دهید و با این موضوع مواجه شوید و در گفت‌وگوهایتان نقش بازی نکنید. توجه داشته باشید چون شما خودتان را قبول و دوست ندارید، ممکن است در گفت‌وگوها و موقعیت‌های بین فردی نقش بازی کنید و خودتان نباشید. این مسئله برای‌تان دردسر خواهد شد.

نویسنده : دکتر هادی غلام‌محمدی | ‌ مشاور

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/248987

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *