http://didshahr.ir/248656

10:08 :: 1401/04/12

هدف از انجام مطالعات پزشکی هسته ای کمک به تشخیص و درمان بیماریها و اختلالات در مراحل مختلف آنها است.

پزشکی هسته ای چیست؟ معرفی یکی از بهترین مراکز پزشکی هسته ای

پزشکی هسته ای چیست؟

پزشکی هسته ای شاخه ای تخصصی از پزشکی شامل تشخیص و درمان است که در آن از مقادیر بسیار اندک ترکیبات رادیو اکتیو یا اصطلاحاً “رادیو داروها” برای بررسی عملکرد اندامها و ساختارهای بدن استفاده می شود.

در اسکن های پزشکی هسته ای علاوه بر ساختار می توان به بررسی عملکرد اندام های بدن پرداخت.

مهم ترین اسکن های پزشکی هسته ای

از مهمترین و پرکاربردترین مطالعات تشخیصی پزشکی هسته ای می توان به اسکن پرفیوژن قلب، اسکن استخوان، اسکن های کلیه، اسکن تیروئید، اسکن های کبد و طحال، اسکن های مجاری گوارشی، اسکن های مغز، اسکن پاراتیروئید تست تنفسی اوره، جذب سنجی تیروئید و موارد متعدد دیگر اشاره کرد. مهمترین مداخلات درمانی پزشکی هسته ای شامل درمان مشکلات تیروئید با ید خوراکی و درمان متاستازهای استخوانی با لوتشیوم و ساماریوم می باشند. همه این خدمات تشخیصی و درمانی و همچنین اسکن تراکم سنجی استخوان در مرکز پزشکی هسته ای دکتر دباغ – دکتر صادقی انجام می شوند.

مواد مورد استفاده در پزشکی هسته ای

رادیودارو چیست؟

موادی که در پزشکی هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند رادیودارو نامیده می شوند؛ این مواد از ترکیب یک ماده رادیواکتیو با یک ماده شیمیایی بدست می آیند. ماده شیمیایی مانند یک پیک عمل می کند و مواد رادیواکتیو را به اندامی می رساند که قرار است اسکن شود. طی اسکن های پزشکی هسته ای رادیودارو وارد بدن می شود، در اندام مورد نظر انباشته شده و امکان مطالعه ساختار یا عملکرد آن را بر اساس پرتوهای رادیواکتیو ساطع شده از اندام به وجود می آورد.  این پرتوها با استفاده از دستگاهی به نام دوربین گاما یا گاما کمرا جمع آوری و آنالیز می شوند. راههای اصلی رساندن رادیوداروها به اندامهای بدن غالباً شامل تزریق وریدی و در موارد کمتری استفاده از مسیر تنفسی و روش خوراکی است.

مراجعه بیمار و نحوه انجام اسکن پزشکی هسته ای

روند کلی یک اسکن پزشکی هسته ای در مرکز پزشکی هسته ای دکتر دباغ – دکتر صادقی به این صورت است که بیمار پس از مراجعه در صورت داشتن آمادگیهای لازم برای انجام اسکن مورد نظر، پذیرش شده و سپس توسط پزشک متخصص پزشکی هسته ای ویزیت می شود. در این ویزیت، پزشک متخصص پزشکی هسته ای ضمن بررسی درخواست اسکن، شرح حال کلی بیمار را ثبت می کند که شامل مشکل اصلی بیمار، علایم، مدت ابتلا به عارضه، سابقه جراحی، مصرف دارو و نوع داروهای مصرفی، ابتلای فرد به بیماریهای خاص و غیره است. در مرحله بعد بیمار برای انجام اسکن به بخش آماده سازی ارجاع داده می شود. در این بخش بر اساس نوع اسکن، رادیودارو برای بیمار تجویز شده و تصویربرداری توسط کارشناس پزشکی هسته ای انجام می شود. در نهایت متخصص پزشکی هسته ای تصاویر و گزارش اسکن را برای پزشک ارجاع دهنده آماده می کند. اغلب اسکن های پزشکی هسته ای در یک روز و یا دو روز متوالی انجام می شوند و بیمار پس از انجام اسکن برای رفتن به خانه ترخیص می شود.

در ادامه شما را با جزئیات بیشتری از مرکز پزشکی هسته ای در مرکز پزشکی هسته ای دکتر دباغ – دکتر صادقی آشنا می کنیم.

اهمیت تخصص و تجربه کلینیک دکتر دباغ و دکتر صادقی

هنگام انتخاب پزشک، همیشه به نفع بیمار است که برای انجام اسکن های تصویربرداری پزشکی هسته ای یک دکتر متخصص در حوزه درمان و تصویربرداری را انتخاب کند. این بدان معنی است که بیماران اطمینان حاصل می کنند استانداردهای دقیق برای تصویربرداری از آنها و کیفیت مراقبت رعایت می شود. همه پرسنل ما آموزش های کاملی در زمینه نحوه ارائه بهترین خدمات به مراجعین را دریافت کرده اند. این مرکز به عنوان یکی از مراکز پیشگام در زمینه ارائه بروزترین خدمات پزشکی هسته ای شناخته می شود. ما یکی از مجهزترین مراکز پزشکی هسته ای در شرق کشور هستیم.

رویکرد مرکز پزشکی هسته ای در مرکز پزشکی هسته ای دکتر دباغ – دکتر صادقی

 

مرکز پزشکی هسته ای دکتر دباغ – دکتر صادقی با بهره مندی از بالاترین تنوع رادیوداروها، امکان انجام اکثر اسکن های رایج در پزشکی هسته ای را فراهم نموده و با بکارگیری یکی از مدرن ترین، دقیق ترین و سریع ترین اسکنرهای گاما کمرا، انجام انواع مختلف اسکن ها را با تمام تکنیکهای رایج را میسر نموده است. پزشکان مرکز پزشکی هسته ای دکتر دباغ – دکتر صادقی از اساتید برجسته طب هسته ای در کشور و دارنده رتبه علمی عالی در این حوزه تخصصی بوده و در کنار سایر پرسنل مجرب و توانمند این مرکز بهترین خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی هسته ای را برای بیماران ارجمند فراهم می کنند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/248656

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *