http://didshahr.ir/243537

11:38 :: 1402/12/12

 ۱۰ اسفند سالگرد زلزله ویرانگر اردبیل در سال ۱۳۷۵

فوت ۷۶۰ نفر در زلزله 1375 اردبیل

ساعت ۱۶:۲۸ روز جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۷۵ زلزله ای به بزرگی ۵.۵ در مقیاس ریشتر بخش هایی از استان اردبیل از جمله سرعین و نیر را لرزاند در این زمین لرزه حدود ۳۰ روستا به طور کامل ویران شدند.

ژرفای این زلزله ۴۴ کیلومتر بود، و بزرگی آن ۶٫۱ در مقیاس Mw اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز جمعه، ساعت ۱۶:۳۰ روی داد.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز رومرکز این زمین‌لرزه را در مختصات ۳۸.۰۷۵° شمالی ۴۸.۰۵° شرقی و ژرفای آنرا در ۱۰ کیلومتر گزارش کرد. بزرگی برگزیدهٔ این سازمان از میان بزرگیهای محاسبه‌شدهٔ مختلف ۶٫۱ در مقیاس Mw بوده و از دید اثر، در میان چهار دسته‌بندی «نامحسوس»، «محسوس»، «زیان‌آور» یا «با تلفات»، زلزله را «با تلفات» اعلام کرد.

شب پس از حادثه با چندین پس‎‌‎لرزه باز هم دیوارهای سست‎‌‎شده در مناطق زلزله‎‌‎زده فرو‌ریخت. این زلزله در زمان وقوع با شدت ۴ریشتر در استان گیلان و پس از آن در شهر سنندج در استان کردستان نیز احساس شد.

تاریخ زلزله اردبیل

آمار جانباختگان این زلزله حدود ۷۶۰ نفر و تعداد مصدومان ۲۶۰۰ نفر و تعداد ۳۶۰۰۰ نفر بی خانمان اعلام شد.

پس از این زلزله هرچند اقداماتی برای ایمن سازی مناطق مسکونی صورت گرفته است اما همچنان استان اردبیل پس از گذشت ۲۲ سال از آن فاجعه و علیرغم قرار گرفتن بر روی گسل زلزله آمادگی لازم در برابر زلزله های شدید را ندارد.

هر چند پس از آن زلزله اقداماتی برای ایمن سازی مناطق مسکونی در استان صورت گرفته است. اما به نظر می رسد استان اردبیل پس از گذشت ۲۰ سال از آن فاجعه و علیرغم قرار داشتن بر روی ۵۶گسل زلزله در برابر زلزله های شدید آمادگی لازم را ندارد.

زلزله اردبیل در ۱۰ اسفند 1375 سرمای شدید هوا به میزان منفی ۲۴درجه در این ‎‌‎ماه از سال بر سختی کمک‎‌‎رسانی افزود و آسیب‎‌‎دیدگان ناشی از زلزله را در وضعیت بغرنج‌تری قرار‌داد. پناه‎‌‎آوردن به‎‌‎خودروها برای رفتن از مناطق زلزله‎‌‎زده به‎‌‎دلیل سرما، بوران و یخ‎‌‎بندان و انباشته‎‌‎شدن برف در کوچه‎‌‎های شهر اردبیل با ارتفاع تقریبی ۳متر بحران را بیشتر کرد و تصادف، سوانح رانندگی و شکستگی استخوان‎‌‎ تعداد بیشتری از شهروندان اردبیلی را به بیمارستان‌ها کشاند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در آن موقع، در پیاده‎‌‎روهای خیابان‎‌‎های اصلی شهر کوره‎‌‎راه‎‌‎های باریک بر اثر رفت‎‌‎وآمد مردم باز شده بود. دلیل برف‎‌‎روبی سطحی معابر از سوی شهرداری، کم‎‌‎بودن تعداد ماشین‎‌‎های برف‎‌‎روب و لودرها به‎‌‎دلیل اعزام به مناطق زلزله‎‌‎زده روستایی عنوان شد.

چاره اما در نوع‎‌‎دوستی و کمک‎‌‎رسانی بی‎‌‎دریغ همشهری‎‌‎ها و هموطنان ایرانی به زلزله‎‌‎زدگان بود؛ چاره‎‌‎ای که همچنان به‎‌‎دنبال حوادث غیرمنتظره و سخت به شکل ملی و بین‎‌‎المللی از طریق ایرانیان آن سوی مرزها تداوم دارد. تجهیز و تبدیل ورزشگاه شهید آسمانی اردبیل به یک درمانگاه دسته‎‌‎جمعی و جمع‎‌‎آوری کمک‎‌‎های اولیه به همراه وسایل گرمایشی و اسکان موقت، بخشی از تلاش‎‌‎های خودجوش مردمی را در آن موقع شکل داد. استاندار وقت اردبیل، محمود احمدی‎‌‎نژاد با اعلام ۳روز عزای عمومی از مردم خواست با آسیب‎‌‎دیدگان همدردی کنند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/243537

اشتراک این خبر :

دیدگاه ها

  1. سلام گفت:

    احتمال تصفیه حساب شخصی هم هست مبارزه با اختلاس و غیره الله اعلم..

  2. سلام گفت:

    زنوزی – و دزدی ها بی که در مغان گرفته شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *