http://didshahr.ir/242125

10:20 :: 1401/12/16

آزمون معتبر «جان‌بوک» و «امانوئل همر» ثابت‌کرده وقتی نقاشی می‌کشیم به‌طور ناخودآگاه خصوصیات‌شخصیتی خود را روی کاغذ لو می‌دهیم.

Personality from painting

شخصیت شناسی با نقاشی


هر انسانی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. روان شناسان بر این باورند که دقیقاً همان‌طور که همه ما امضای مخصوص به خود را داریم، خط خطی‌ها و نقاشی‌های کوچک ما هم منبع اطلاعات بی‌نظیری هستند که مطالب بسیاری را درباره خود واقعی ما آشکار می‌کنند. وقتی نقاشی می‌کشیم به طور ناخودآگاه خصوصیات و ویژگی‌های اصلی شخصیتی خود را روی یک تکه کاغذ بیان می‌کنیم. به همین دلیل این نقاشی‌ها بسیار اهمیت دارند. تست روان‌شناسی خانه، درخت، آدم(HTP)، یک تکنیک فرافکنی است که در ابتدا توسط «جان بوک» و «امانوئل همر» در سال ۱۹۵۸ میلادی مطرح و بعدها با چند پژوهش، تکمیل‌تر شد. این تکنیک طراحی‌شده است تا خصوصیات شخصیتی فرد را بر اساس کشیدن خانه، درخت و آدم تعیین کند. قبل از خواندن ادامه این مطلب، همین الان یک کاغذ و قلم بردارید، سپس یک خانه، درخت و آدم بکشید. اکنون آماده شوید تا بفهمید نقاشی شما چه خصوصیاتی را می‌تواند درباره شخصیت تان بیان کند.

ابعاد نقاشی و اندازه خطوط چه می‌گویند؟

ابعاد نقاشی نشانگر سطح عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس شماست. بنابراین اگر هر سه مورد را خیلی کوچک کشیدید، باید برای افزایش اعتمادبه‌نفس برنامه‌ریزی کنید. خطوط و حرکات قلم(فشار بر خطوط و محکم و مشخص بودن آن‌ها) میزان عزم و اراده شما را نشان می‌دهد و این که طی یک فرایند تصمیم‌گیری چقدر احساس راحتی می‌کنید. برای مثال، اگر شما تمایل دارید همان خط را دو بار بکشید، سطح ناامنی، نارضایتی و کمال‌گرایی افراطی را نشان می‌دهد. وضوح نقاشی هم بیانگر هماهنگی و انعطاف پذیری شما در کار است.

واکاوی نقاشی خانه

خانه بیانگر روابط خانوادگی است. به عبارت دیگر، نقاشی شما از خانه نشان می‌دهد که چگونه خانواده و زندگی خانوادگی را درک و تفسیر می‌کنید. خانه به‌طور کلی از احساس شما درباره ارزش‌های خانوادگی، مطالب بسیاری را آشکار می‌کند.
دودکش| کشیدن آن به زندگی عاطفی فرد در خانواده و کیفیت آن مربوط است. دود بیرون آمده از دودکش نمادی از تنش درونی است.

دیوارها | میزان استحکام و توانایی‌های شخصیت شما را نشان می‌دهند.

در و پنجره‌ها| ارتباط با جهان اطراف، موقعیت‌های اجتماعی و سطح یکپارچگی شما در تعامل با افراد دیگر را مشخص می‌کنند. برای مثال، یک در بسیار بزرگ نشان می‌دهد شما بسیار وابسته هستید و نکشیدن پنجره برای خانه، نشان از مشکلات شما برای تعامل با دیگران دارد.

پیاده‌روها | پذیرا بودن و دسترسی به صمیمیت زندگی خانوادگی شما را می‌رساند.

واکاوی نقاشی درخت

درخت نمادی از عمیق‌ترین و ناخود آگاه‌ترین جنبه‌های شخصیت شماست. درخت بیانگر موضوعاتی است که معمولاً پیش خودتان نگه می‌دارید.

تاج درخت | شاخ و برگ بالای درخت با ایده‌ها، افکار و خودپنداره فرد مرتبط است. برای مثال، تراکم تاج درخت مستقیماً با بهره‌وری ذهنی در ارتباط است.

شاخه‌ها | روابط اجتماعی، آرزوها و سطح رضایت یا ناامیدی فرد را نشان می‌دهد. هرچه بیشتر و به سمت بالاتر باشد، بهتر است.

تنه | نمایانگر درک شما از خود و سلامت شخصیت شماست. اگر تنه کمی خمیده باشد به این معنی است که شما انعطاف‌پذیر و به راحتی سازگار هستید.

زمین | کشیدن خط زمین زیر درخت، ارتباط با واقعیت و ثبات را نشان می‌دهد. برای مثال، فقدان آن نشانگر دشواری‌های مقابله با واقعیت در شخصیت شماست.
واکاوی نقاشی آدم

آدم بیانگر خودپنداره و خودِ ایده آل شماست که نگرش به این جهان و نحوه زندگی اجتماعی و همزیستی دنیای درونی شما را نشان می‌دهد.

سر | نشانگر هوش، برقراری ارتباط، تخیل و جامعه‌پذیری است. برای مثال، اگر سر از بدن بزرگ تر باشد به این معنی است که شما توانایی‌های ذهنی قابل توجهی دارید.

چشم‌ها | ارتباطات اجتماعی و درک شما از دنیای اطراف را نشان می دهد و هر قدر اندازه آن متناسب‌تر با صورت باشد، بهتر است. کشیدن عینک برای چشم، نشان دهنده یک اضطراب پنهان در شماست.

دهان | بیانگر نیازهای عاطفی و ارتباط کلامی است. اگر دهان تصویر شما فقط یک خط مستقیم باشد به این معنی است که شما از نظر کلامی، پرخاشگر هستید و باید برای مدیریت این موضوع دست به کار شوید.

دست‌ها | میزان احساسات و توانایی مدیریت هیجان‌ها را بیان می‌کند. دست‌های باز، نشان‌دهنده احساسی‌بودن شماست. دست‌های بسته، نشان‌دهنده توانایی کنترل تکانه است یعنی کنترل وسوسه‌هایی که زیانبار است.

ساق پاها | نمایانگر ارتباط با واقعیت، حمایت، ثبات و امنیت است. اندازه متناسب پاها با بدن، نشان‌دهنده ثبات شخصیتی فرد در مراحل گوناگون زندگی است.

نقاشی بکش تا بگویم چه شخصیتی دارد

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/242125

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *