http://didshahr.ir/124022

08:48 :: 1401/09/18

عکسی که مشاهده می کنید مربوط به مسجد قدیمی سرچشمه اردبیل در دهه ۱۳۵۰ می باشد.

عکس قدیمی از سرچشمه اردبیل

تاریخ شهر اردبیل | عکس قدیمی از سرچشمه اردبیل


ساکنان شهر اردبیل همگی به اتفاق میدان سرچشمه را می‌شناسند. زمانی در مرکز این میدان مسجدی واقع‌شده بود و زمانی دورتا دور آن خبری ازخیابان و چراغ‌های راهنمایی رانندگی و نشانه‌های شلوغی و ترافیک شهری نبود.

میدان سرچشمه در سال ۱۳۰۷ در زمان شهرداری آقا خان حبیبی دستور ساخت گرفت.

محمود محمد هدایتی تاریخ شناس در این مورد می گوید: نقشه این میدان که مسجدی در میانه آن واقع‌شده بود به شکلی بود که دروازه تبریز به دروازه آستارا یعنی دو سمت شهر اردبیل به یکدیگر متصل شود.

وی افزود: در واقع قرار بود از «تابار قاپوسی» تا «زنجیر»، خیابان وسیعی به نام خیابان پهلوی باز شود؛ به دلیل مخالفت عده‌ای با تخریب مسجد و برخی خانه‌ها که در مسیر این خیابان بود، تخریب به شکلی انجام شد که مسجد در وسط میدان باقی بماند و دوره آن به شکل دایره برای عبور و مرور خیابان اجرا شود.

محقق تاریخ اردبیل اضافه کرد: در عین حال مسجد هشت‌ضلعی زیبایی که دورتادور آن پنجره بود ساخته شد که البته در دهه ۵۰ این مسجد نیز به دست استاندار وقت تخریب شد و میدان ۲۵ شهریور را در آن احداث کردند.

 


اگر در مورد سرچشمه اردبیل اطلاعات بیشتری دارید برای ما ارسال کنید

آدرس الکترونیکی: savalankhabar@yahoo.com

آدرس تلگرام: savalankhabar@

آماده انتشار عکسی های تاریخی شما در سایت ساوالان خبر هستیم.

ساوالان خبر” پربازدترین سایت خبری استان اردبیل

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/124022

اشتراک این خبر :

دیدگاه ها

  1. yas گفت:

    علم تا ریخ و با ستا ن شنا سی با ید کا ر علمی و روش ها ی علم مربو ط را با مدا رک علمی – نه تفسیر تا ریخ برای اهدا ف سیا سی قو می – تحقیق کر ده در محا فل علمی بحث بکنند نه بحث عوا م گرا یی مسا فر تا کسی که هر کسی تا ریخ شنا س می شود- علم تا ریخ قسمت مهمی دا رد که چگو نه با ید مدا رک و متو ن را تعبییر کرد تا تا ریخ عوا م گرا یی و سیا سی جا ی وا قعیت و علم را نگیرد – حضا ر در بحث ا ختلا فا ت و خو استه ها ی شخصی خود را دا خل بحث تا ریخی می کنند – ملت ما فعلا همدیگر را بی شرف می دا نند امید وا رم دو را ن اشکا نی اینگو نه نبو ده است و عقل و ادب بو ده است البته فر هنگ آ ذری ها ادب و معرفت حر ف اول را می زند ولی من نمی دا نم این بیسوا د ها از کجا تشریف آ ور ده اند – چه کسی با ید اینها را هدا یت بکند – نا معلو م ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *