http://didshahr.ir/267280

01:44 :: 1403/03/20

درباره شروع یک رژیم غذایی مناسب و عبور آسان از اضافه وزن و چاقی بیشتر بدانید.

رژیم غذایی مناسب برای افراد چاق

یکی از مهم‌ترین دلایلی که شروع رژیم غذایی را برای افراد سخت می‌کند، این است که تصور می‌کنند با یک وضعیت سخت و عذاب‌آور روبه‌رو خواهند شد. این در حالی است که برخی، خودسرانه رژیم‌می گیرند و اگر انتخابشان در رژیم‌ها،نامتعادل باشد، وضعیت خوبی نخواهند داشت. برخی دکترنماها هم رژیم‌هایی به مراجعانشان توصیه می‌کنند که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. مریم شیرافکن، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش درباره شروع یک رژیم مناسب و کارهایی که می‌تواند روند کاهش وزن و عبور از چاقی را تسهیل و تسریع کند به سؤالات پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین نکته در رژیم‌های غذایی چیست؟

پایبندی به سبک زندگی و رژیم غذایی سالم مؤثرترین شکل زندگی است که فرد را از هرگونه اضافه وزن و بیماری‌های ناشی از آن نجات می‌دهد. هنگامی که تغذیه سالم مبتنی بر نیاز بدن همراه با فعالیت بدنی روزانه – حداقل ۱۵۰دقیقه در هفته فعالیت هوازی- مدیریت استرس و خواب مناسب باشد، فرد در طول عمر خود سلامت و شادابی
هم دارد.

چرا خیلی‌ها نمی‌توانند رژیم را رعایت کنند؟

واژه رژیم اغلب به‌عنوان یک کار سخت و کوتاه‌مدت در ذهن تداعی می‌شود و افراد معمولا منتظر پایان رژیم و آزاد شدن از قید و بند آن هستند، به همین دلیل افراد چاق بارها و بارها تجربه کاهش وزن با سختی را دارند اما مدت کوتاهی پس از ترک رژیم، به وزن سابق برمی‌گردند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که برای کاهش وزن رژیم‌های سخت و کم‌کالری نداشته باشید.

برای شروع یک رژیم باید چه کرد تا منجر به شکست یا رها کردن در نیمه راه نشود؟

توصیه می‌شود که در ابتدای شروع رژیم غذایی، لیستی تهیه کنید و در آن مضرات اضافه وزن خود را بنویسید. مثلا من نمی‌توانم لباس‌هایی را که دوست دارم، بپوشم یا دچار دیابت و کبد چرب شده‌ام و… بعد از آن لیستی تهیه کنید و مزایای کاهش وزن خود را بنویسید. هر روز این دو لیست را مطالعه کنید. اما مسئله اینجاست که بسیاری از رژیم‌ها نامتعادل و بیشتر آزار‌دهنده و مضر هستند، حتی از طرف برخی دکترنماها، مثل رژیم‌های کم‌کالری که بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری دارند و این رژیم‌ها به‌شدت سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

کاهش وزن استاندارد چقدر است؟

افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند، باید در طول یک‌ماه ۴کیلوگرم وزن کم کنند تا گرفتار عوارض کاهش وزن سریع نشوند.

آیا فعالیت ورزشی به تنهایی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود و نیازی به رژیم نباشد؟

ورزشکارانی که ساعت‌های طولانی ورزش سنگین انجام می‌دهند، دچار اضافه وزن نمی‌شوند، اما برای اینکه بتوانند بهترین بهره را از ورزش خود ببرند و در عین حال میزان توان بدنی خود را حفظ کنند، باید تغذیه‌ای درست و مناسب کالری مصرفی‌شان داشته باشند. افرادی هم که دچار اضافه وزن هستند بهتر است ترکیبی از ورزش و تغذیه مناسب را دنبال کنند.

چه عواملی می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند؟

کاهش مصرف شکر، انواع کربوهیدرات ساده، نان سفید، غذاهای سرخ‌شده، فست‌فودها و نوشیدنی‌های گازدار در ابتدای راه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه هم شروع یک برنامه سبک ورزشی مطابق سطح آمادگی بدنی‌ فرد می‌تواند او را در طول رژیم غذایی و کاهش وزن سبک‌تر و سرحال‌تر نگه دارد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید با رژیم فستینگ وزن کم کنید، از حداقل ۱۲ساعت فستینگ شروع کنید و به‌تدریج آن را به ۱۶ساعت برسانید. باید اجازه دهید به مرور این برنامه بخشی از زندگی شما شود.

مهم‌ترین توصیه برای کسانی که دوست دارند رژیم بگیرند؟

این افراد باید در وعده‌های غذایی از پروتئین و سبزی بیشتر و کربوهیدرات کمتر استفاده کنند. نباید انتظار داشته باشند که در مدت زمان کوتاه به وزن و فرم ایده‌آل برسند. حفظ آرامش و داشتن خواب مناسب هم می‌تواند به هضم و جذب مناسب مواد غذایی مصرفی کمک و روند کاهش وزن را تسریع کند.

در پایان رژیم چه کارهایی می‌تواند به افراد در حفظ کاهش وزن کمک کند؟

تغییر بهتر است در سبک زندگی باشد، در این صورت دیگر از واژه رژیم استفاده نمی‌کنیم و تغذیه درست و مناسب به‌عنوان بخشی از زندگی روزانه، ملاک قرار می‌گیرد. بعد از اینکه با رژیم به وزن دلخواه خود رسیدید، با استفاده از تغذیه مناسب و کالری دریافتی روزانه‌‌ای که متناسب با قد، وزن و میزان فعالیت بدنی شما باشد می‌توانید وزن دلخواهتان را حفظ کنید. افزودن فعالیت بدنی روزانه به برنامه زندگی‌تان امری ضروری است. ورزش هم کمک می‌کند تا سبک‌تر و سرحال‌تر باشید و راحت‌تر وزن کم کنید.

Suitable diet for obese people

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/267280

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *