http://didshahr.ir/267261

01:26 :: 1403/03/19

سبزیجات تازه معمولاً به عنوان مغذی‌ترین محصولات تبلیغ می‌شوند، اما این تبلیغات لزوماً همیشه درست نیستند.

سبزیجات منجمد بخوریم یا نه؟

بدن ما برای سلامت به طیف وسیعی از خوراکی‌ها که ویتامین و فیبر ما را تامین کنند نیاز دارد؛ در این بین با یک چالش مهم مواجه هستیم، آیا سبزیجات منجمد یا کنسرو شده هم خواص لازم را دارند؟

میوه‌ها و سبزیجات برای داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار ضروری هستند و طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را فراهم می‌کنند. اما آیا سبزیجات منجمد یا کنسرو شده می‌توانند ارزش غذایی مشابه با سبزیجات تازه را داشته باشند؟ در این مطلب با کمک منابعی چون «farteb.com» به بررسی دقیق تفاوت‌ها و شباهت‌های ارزش غذایی انواع مختلف سبزیجات می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم بهترین انتخاب را برای سلامت خود داشته باشید.

محصولات تازه معمولاً به عنوان مغذی‌ترین محصولات تبلیغ می‌شوند، اما این تبلیغات لزوماً همیشه درست نیستند. مواد مغذی در طی انتقال از مزارع به آشپزخانه شما و نگهداری در یخچال کاهش می‌یابند. برخی مواد مغذی مانند ویتامین C و E در سبزیجات منجمد ممکن است بیشتر باشند، زیرا بلافاصله پس از برداشت منجمد می‌شوند، اما تغییرات در حمل و نقل و ذخیره‌سازی می‌تواند کمی بر این مواد مغذی اثر بگذارد. مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منیزیم در سبزیجات منجمد نسبت به سبزیجات تازه در سطوح مشابهی باقی می‌مانند. یکی دیگر از مزایای سبزیجات منجمد، کاهش ضایعات مواد غذایی است. بنابراین، لزوماً ارزش غذایی سبزیجات منجمد کمتر از سبزیجات تازه نیست. اگر می‌خواهید خودتان در منزل سبزیجات را منجمد کنید، سفید کردن یا نیم‌پز کردن سریع قبل از انجماد می‌تواند ایمنی و کیفیت محصول را بهبود بخشد. سفید کردن به این صورت است که غذا برای مدت کوتاهی در آب جوش یا بخارپز می‌شود. سبزیجات منجمد برای سالاد مناسب نیستند، اما می‌توان آن‌ها را به صورت برشته یا بخارپز مصرف کرد و در سوپ، خورش و دمپختک‌ها استفاده کرد. میوه‌های یخ‌زده نیز می‌توانند به غذاهای صبحانه اضافه شوند یا در پخت کیک‌های میوه‌ای استفاده شوند.

سبزیجات کنسرو شده

سبزیجات و میوه‌های کنسرو شده معمولاً جایگزین ارزان‌تری برای محصولات تازه هستند و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. فرایند کنسرو کردن، یک روش نگهداری است؛ بنابراین نیازی به افزودن مواد نگه‌دارنده اضافی از جمله نمک نیست. با توجه به فرایند پخت و پز، سطح مواد مغذی حساس به حرارت مانند ویتامین C در مقایسه با محصولات تازه کمی کاهش می‌یابد. وقتی از سبزیجات کنسرو شده در یک ظرف داغ استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را در آخرین مراحل پخت اضافه کنید تا میزان از دست رفتن مواد مغذی را کاهش دهید. برای به حداقل رساندن ضایعات، می‌توانید مواد اضافی را به جای دور ریختن، فریز کنید. بنابراین، سبزیجات و میوه‌های کنسرو شده می‌توانند گزینه‌ای مناسب و اقتصادی برای رژیم غذایی شما باشند. اما همچنان توجه به کیفیت و ترکیبات موجود در کنسروها ضروری است تا از سلامت و ارزش غذایی آن‌ها مطمئن شوید.

۳نکته در مورد خرید میوه و سبزیجات

۱-در فصل خرید کنید| بر اساس اصول عرضه و تقاضا، خرید سبزیجات و میوه‌های فصلی محلی همیشه ارزان‌تر از آن‌هایی است که خارج از فصل و از کشورهای دیگر وارد می‌شوند.

۲-از میوه‌ها و سبزیجات زشت دوری نکنید| میوه‌ها و سبزیجات «زشت» ممکن است از نظر ظاهری کامل نباشند، اما این زشتی بر سطح مواد مغذی و طعم آن‌ها تأثیری ندارد.

۳-کاهش ضایعات| مدیریت صحیح محصولات تازه می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه و حفظ محیط زیست کمک کند. برای به حداقل رساندن ضایعات، وعده‌های غذایی و خرید خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید و اگر همه محصولات خریداری شده را مصرف نمی‌کنید، قبل از خشک شدن، آن‌ها را فریز کنید.

مطالب دیگر
  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/267261

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *