http://didshahr.ir/266296

02:48 :: 1402/11/16

سطح قند خون بیشتر از آن چه اغلب افراد فکر می‌کنند بر بدن تاثیر دارد. تاثیر قند خون بر بدن می‌تواند شامل طیف…

کنترل قند خون با 6 روش

سطح قند خون بیشتر از آن چه اغلب افراد فکر می‌کنند بر بدن تاثیر دارد. تاثیر قند خون بر بدن می‌تواند شامل طیف وسیعی از مشکلات همچون بیماری قلبی و دیابت تا کاهش انرژی و افزایش وزن شود. به گزارش «نیویورک‌پست»، کنترل قند خون بدن مسئولیت مهمی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. هرچند پیروی از نظر پزشک و مصرف داروی تجویز شده اهمیت دارد، اما در کنار آن، افرادی که درگیر این مشکل هستند و همین طور افرادی که سطح قند خون شان بالا نیست با پیروی از چند حرکت ساده علمی می‌توانند قند خون و وزن شان را به‌طور طبیعی کنترل کنند.

۱- مدیریت مصرف کربو‌هیدرات| مدیریت مصرف کربو‌‌هیدرات به‌ویژه برای کسانی که به مقاومت در برابر انسولین دچارند، یک عامل کلیدی در کنترل قند خون است. همه کربو‌هیدرات‌ها قند خون را افزایش می‌دهند. بدن کربو‌هیدرات‌ها را تجزیه و به قند، عمدتا گلوکز تبدیل می‌‌کند که وارد جریان خون می‌شود و سطح قند خون را بالا می‌برد.

۲- رژیم غذایی سالم| پیروی از رژیم غذایی در سلامت کلی بدن از‌جمله سطح قند خون و چاقی نقش مهمی دارد. مصرف فیبر بیشتر و میان‌وعده بین غذای اصلی کارهای کوچکی‌اند که می‌توانید برای تثبیت قند خون انجام دهید. فیبر هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند و به افزایش تدریجی سطح قند خون کمک می‌کند. درکنار آن مصرف غذاهای فوق‌ فراوری شده را کنار بگذارید و پروتئین اضافی حیوانی را محدود کنید. همچنین از چربی‌های اشباع شده و شیرین‌کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید.

۳- خواب کافی| خواب کم و ناکافی هم بر میزان قند خون، حساسیت در برابر انسولین و کنترل وزن تاثیر‌گذار است. بی‌خوابی سطح کورتیزول را که نقش مهمی در کنترل قند خون دارد، افزایش می‌دهد. کارشناسان بر ۷ ساعت خواب شبانه تاکید می‌کنند که به نظر می‌رسد بسیاری از افراد این میزان نمی‌خوابند.

۴- تمرینات ورزشی منظم| توصیه کارشناسان انجام تمرینات ورزشی متعادل و تقویت عضلات، دو روز در هفته است. ورزش هم به کنترل وزن کمک می‌کند و هم حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد، به این معنی که سلول‌ها از قند موجود در جریان خون به شکل موثرتری استفاده می‌کنند. پژوهش اخیر نشان می‌دهد که برخی تمرینات کششی برای عضلات مانند اسکات دیواری یا تمرین نشستن کنار دیوار، بهترین تمرین برای کاهش قند خون است. حدود ۸ دقیقه ورزش کشش عضلات (ایزومتریک) سه بار در هفته باعث کاهش سالم فشار خون می‌شود.

۵- نوشیدن آب| نوشیدن آب به‌طور منظم باعث می‌شود سطح قند خون و خطر ابتلا به دیابت کاهش یابد. آب‌رسانی به بدن همچنین به کنترل اشتها و دفع قند اضافی از طریق ادرار کمک می‌‌کند.

۶- کنترل استرس| کنترل و مدیریت استرس مزایای بسیاری ازجمله بهبود سلامت جسمی و روانی به همراه کاهش فشار خون و حفظ وزن سالم دارد.
بدن انسان موقع استرس هورمون‌هایی به نام گلوکاگون و کورتیزول ترشح می‌کند که قند خون را افزایش می‌دهند.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/266296

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *