http://didshahr.ir/263524

00:26 :: 1402/06/29

سبک زندگی ما، به خصوص توجه به میزان تحرک و نوع تغذیه می‌تواند رابطه مستقیمی با سلامت قلب‌مان داشته باشد.

نوار قلب

شیوه زندگی و عادات خوردن یا آشامیدن هر فرد می‌تواند بر سلامت قلب او تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که برخی از عادات ساده و روزمره می‌توانند تفاوت بزرگی در توانایی شما برای داشتن یک سبک زندگی سالم ایجاد کنند. در ادامه ۱۱ عادت بد برای سلامت قلب شما را به نقل از «هلث» مرور می‌کنیم.

۱- نخ دندان نکشیدن| اگر نخ دندان نکشید، پلاک‌های چسبنده مملو از باکتری به مرور زمان ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری لثه شود؛ اگرچه این ارتباط مستقیم نیست، اما ارتباطی بین بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و بیماری قلبی وجود دارد.

۲- سیگار کشیدن یا زندگی با یک فرد سیگاری| سیگار باعث لخته شدن خون می‌شود و می‌تواند جریان خون به قلب را مسدود کند و به تجمع پلاک در رگ ها منجر شود. حتی اگر سیگار نمی‌کشید، قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند برای قلب شما مضر باشد. دود دست دوم می‌تواند بلافاصله برای قلب و عروق خونی مضر باشد و خطر ابتلا به بیماری قلبی هم در اثر دود دست دوم ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

۳- کم تحرک بودن| ساعت‌ها نشستن خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد و فقدان حرکت، به طور کلی، ممکن است بر سطح چربی و قند خون تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید فعال‌تر شوید، می‌توانید با انتخاب فعالیت‌هایی که از آن ها لذت خواهید برد و با سطح توانایی‌های حرکتی شما مطابقت دارند، شروع کنید. همچنین می‌توانید ورزش را با فعالیت‌هایی که معمولاً در حالت نشسته انجام می‌دهید، مانند راه رفتن روی تردمیل و مطالعه، ترکیب کنید.

۴- ورزش شدید و ناگهانی| در حالی که ورزش برای قلب شما مفید است، اگر شدید و ناگهانی آن را شروع کنید، ممکن است فشار بیش از حد به قلب شما وارد کند؛ به خصوص با ورزش هوازی. این نوع ورزش از قلب و ریه‌ها برای مدت طولانی کار زیادی می‌کشد.
عاقلانه است که آهسته و پیوسته فعالیت بدنی را هدف بگیرید.

۵- کم توجهی به مدیریت وزن| خوردن غذاهای پرکالری بدون مواد مغذی، ممکن است منجر به افزایش وزن و چاقی فرد شود؛ با چربی بیشتر بدن و وزن بیشتر، خطر بیماری قلبی و فشار خون بالا افزایش می‌یابد. سایر شرایطی که می‌تواند ناشی از چاقی باشد عبارتند از مشکلات تنفسی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان‌ها.

۶- انجام ندادن معاینات منظم سلامت| همه افراد همیشه می‌خواهند بدانند که آیا کلسترول، فشار خون و قند خونشان در محدوده سالمی است یا خیر. اگر این موارد بالا باشد، شما در معرض خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت هستید.

۷- نادیده گرفتن خروپف| بیش از این‌که تنها یک ناراحتی جزئی باشد، خروپف می‌تواند نشانه چیزی جدی‌تر باشد: آپنه انسدادی خواب.
این اختلال که با قطع شدن تنفس در خواب مشخص می‌شود، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. آپنه خواب می تواند باعث افزایش سرسام آور فشار خون شود که در هنگام خواب فرد پایین نمی‌آید.

۸- عوامل خطر را در نظر نمی‌گیرید| بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی قلبی، بیش از هر بیماری دیگری از جمله سرطان جان افراد را به خطر می اندازند. فشار خون و کلسترول بالا، دیابت، اضافه وزن و استعمال دخانیات همگی عوامل خطری هستند که باید کنترل شوند. پس عوامل خطر برای قلب را بشناسید و در جریان زندگی از آن ها دوری کنید.

۹- نادیده گرفتن علایم فیزیکی| شاید قبلاً سه طبقه را بدون مشکل بالا می‌رفتید. با این حال، اگر ناگهان پس از یک طبقه دچار تنگی نفس یا فشار قفسه سینه شدید، وقت آن است که با یک پزشک تماس بگیرید. علایمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس می تواند نشان دهنده مشکلات قلبی باشد.

۱۰- نخوردن میوه‌ها و سبزیجات| تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه بیش از ۵ وعده میوه و سبزی می‌خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده در روز می‌خورند در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی قرار دارند. نیمی از هر وعده غذایی باید از میوه‌ها و سبزیجات تشکیل شود. یک رژیم غذایی سالم برای قلب همچنین شامل مصرف مواد مغذی دیگری مانند آجیل، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین است.

سکته قلب

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/263524

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *