http://didshahr.ir/261562

01:19 :: 1402/04/13

ترس افراطی و غیرمنطقی درباره جدایی از تلفن‌ همراه یا هراس از در دسترس نبودن آن مانع تمرکز، آرامش و … خواهد شد.

مرضی بنام ترس از دور ماندن از تلفن‌ همراه

فرزانه شهریاردوست | کارشناس ارشد روان‌ شناسی ‌بالینی

در سال‌های اخیر، بین ترس‌های مرضی(فوبیا) ترس جدیدی به نام «نوموفوبیا» اضافه شده است. نوموفوبیا ترس افراطی و غیرمنطقی درباره جدایی از تلفن همراه یا هراس از در دسترس نبودن تلفن همراه است. نوموفوبیا می‌تواند شامل هراس از نداشتن اینترنت در گوشی‌ یا ترس از تمام شدن باتری گوشی همراه باشد. این عارضه بعد از همه‌ گیر شدن تلفن‌‌های همراه و شبکه‌‌های اجتماعی افزایش یافته است. از عوارض «نوموفوبیا» چه می‌دانید؟

اضافه ‌شدن لغت «اضطراب پیامک»!

این روزها در کنار لغت Anxiety به معنای اضطراب، لغت Textiety به معنای اضطراب پیامک هم به ادبیات عمومی اضافه شده است.Textiety به معنی داشتن اضطراب درباره ارسال یا دریافت نکردن پیامک است. به عنوان مثال مشغولیت ذهنی درباره این که آیا پیامک جدیدی برای من نیامده؟ چند دقیقه است که صدای دریافت پیام در تلگرام و … نیامده، باید گوشی را چک کنم! ممکن است اینترنت قطع شده باشد؟!

مرزهای خطرناک اعتیاد موبایلی

زمانی که از اعتیاد سخن می‌گوییم، احتمالا اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد عوارض جسمانی و روان شناختی اعتیاد به مواد شیمیایی است. شاید مضحک به نظر برسد، اما اعتیاد به موبایل مانند هر اعتیاد دیگری عوارض جسمانی و روان شناختی خاص خود را دارد.

درست است که فناوری صفحه نمایش بسیار پیشرفت کرده و خواهد کرد و این پیشرفت، آسیب‌های احتمالی وارد شده به چشمان ما را کاهش می دهد، اما موبایل‌‌ها، فرصت استراحت کردن چشم را از ما گرفته اند. علاوه بر خشک ‌شدن چشم و نیاز به قطره اشک ‌مصنوعی، خیره ‌شدن از نزدیک به صفحه موبایل، فرصت نگاه کردن به دوردست و در نتیجه استراحت دادن به چشم را از ما سلب کرده اند. مختل شدن ریتم طبیعی خواب، آشفتگی خواب و تغییر ساعت زیستی بدن از سایر دستاوردهایی است که اسمارت ‌فون‌ها برای‌مان به ارمغان آورده‌اند!

گوشی‌های هوشمند قرار بود که لذت بردن از لحظه کنونی را به ما هدیه بدهند اما آن‌چه که در واقعیت اتفاق افتاده، خلاف این است! قرار بود که به واسطه برخی از نرم‌افزارهای موبایلی بتوانیم در هر زمان که می‌خواهیم در کنار دوستان‌مان باشیم و با هر کسی که می‌خواهیم حرف بزنیم اما گوشی‌های هوشمند امروزه ما را گرفتار گذشته و آینده کرده‌اند و کمتر می‌توانیم زندگی در لحظه را تجربه کنیم. شاهد این جمله، شماتت ‌های اطرافیان درباره این موضوع است که صرفا در کنارشان حضور فیزیکی داریم اما ذهن‌مان در آن لحظه در کنار آن‌ها نیست یا این که در کنار دریا یا در طبیعت ترجیح می‌دهیم عکس بگیریم یا استوری بگذاریم و برای شبکه ‌اجتماعی خود پست خوبی بسازیم به جای این که از همان لحظه و صدای طبیعت لذت ببریم.

تبدیل ‌شدن گوشی‌های هوشمند به ابزاری برای مطالعه، فرصت لذت ‌بردن از ورق زدن کتاب و لمس کاغذ را از ما گرفته‌اند و گویی عادت کتاب کاغذی خواندن در حال انقراض است! از طرفی مطالعه از طریق موبایل، با وجود نوتیفیکیشن‌های پیامک و اینستاگرام و تلگرام و فیس‌بوک و توئیتر و … که مدام حواس‌مان را پرت می‌کنند، می‌تواند مطالعه‌ اثربخش و آرامش‌بخشی باشد؟

تاثیرات منفی موبایل بر حافظه و تمرکز کم نیستند. داستان بسیار ساده است؛ حافظه با تمرین و به کار گرفته شدن تقویت می‌شود. زمانی که حافظه خود را به کار می‌گیریم، اشعار بلند حفظ می‌کنیم یا متن کتاب‌ها را به خاطر می‌سپاریم،‌ حافظه خود را بیشتر تقویت می‌کنیم. اما امروزه ما برای کوچک ترین چیزی به گوشی خود مراجعه می‌کنیم و نیازی به حفظ کردن و تمرکز کردن نمی‌بینیم چرا که همه آن‌ها را در گوشی ذخیره کرده‌ایم.

۵ توصیه برای ترک اعتیاد به گوشی

کلی کار روی سرش ریخته ‌است اما گوشی را برمی‌دارد و می‌گوید: «چند دقیقه دستم باشه. کارامو انجام ‌می‌دم بعدش» این بعد ممکن است ساعت‌ها طول بکشد و وقتی شخص به خودش بیاید که کار از کار گذشته ‌است. اعتیاد به تلفن همراه مسئله خیلی‌ از خانواده‌هاست و کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد. گاهی پدر خانواده را درگیر می‌کند و گاهی فرزند. ممکن‌ است همه اعضای خانواده را مبتلا‌‌ کند و گاهی همه جمع فامیل را. در این مطلب می‌خواهیم از ۵ راه ترک اعتیاد به گوشی بنویسیم.

۱- تعریف محدودیت زمانی

برای استفاده از گوشی یا حضور در شبکه‌های اجتماعی برای خودتان محدودیت‌ زمانی بگذارید. می‌توانید زنگ هشدار گوشی‌تان را برای ساعت خاصی فعال ‌کنید یا از اپ‌های مخصوص ترک گوشی که عملکرد شما را می‌سنجند، استفاده‌ کنید تا به شما هشداردهند وقت تمام است!

۲- ترک کانال و گروه‌های غیرضروری

لازم ‌نیست همه شبکه‌های اجتماعی را روی گوشی ‌همراه‌تان داشته ‌باشید. همین‌طور قرار نیست در هر گروه و کانالی حضور داشته‌ باشید. اولویت‌بندی کنید و گروه یا کانال‌های اضافه را ترک‌ کنید چون علاوه بر مصرف اینترنت، وقت‌تان را هم خواهد گرفت.

۳- حذف بازی و نرم‌افزار به‌درد نخور

بازی‌های آنلاین با همه جذابیت و لذت بالایی که دارند وقت‌تان را هدر می‌دهند و خطرات زیادی برای چشم، گردن و… دارند. این بازی‌ها و همین‌طور اپ و برنامه‌هایی که هیچ کاربردی ندارند و وقت‌تان را می‌گیرند حذف‌ یا کم کنید تا وقت ‌و ‌بی‌وقت از گوشی استفاده ‌نکنید.

۴- استفاده از ساعت به جای زنگ هشدار گوشی!

گوشی را به عنوان ساعت برای بیدارشدن در کنار دست خود در اتاق‌ خواب قرارندهید. بهتر است به منظور تنظیم ساعات کار و برنامه‌های روزانه، به جای استفاده از زنگ هشدار گوشی همراه، از ساعت‌های زنگ‌دار یا هوشمند استفاده‌ کنید.

۵- قطع یا محدود کردن پیام ‌ها و نورگوشی

با محدود یا قطع ‌کردن پیام‌های تلفن‌همراه می‌توانید جلوی مراجعه همیشگی به گوشی را بگیرید. همین‌طور با غیرفعال‌کردن و قطع نور صفحه می‌توان به درمان اعتیاد به گوشی‌همراه کمک‌ کرد چون با این روش متوجه دریافت پیام یا زنگ هشدار گوشی نخواهید شد.

A disease called the fear of staying away from the mobile phone

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/261562

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *