http://didshahr.ir/261054

06:58 :: 1402/03/25

دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل از انجام عمل جراحی بدون بیهوشی کلیه، به شیوه pcnl ” از طریق پوست” برای یک بیمار در بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل خبر داد.

عمل جراحی

حامد محسنی راد جراح و متخصص کلیه و فلوشیپ پیوند کلیه در خصوص این عمل جراحی اظهار کرد: امروز برای اولین بار در استان، جراحی سنگ کلیه از طریق پوست (pcnl) برای یک خانم ۷۰ ساله، تحت بی حسی نخاعی و بدون بیهوشی انجام شد.

وی افزود: این جراحی برای درمان سنگ کلیه بزرگتر از ۲ سانتی متر و معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود اما برای این بیمار با سابقه سکته مغزی و سنگ بزرگ چهار سانتی متری در کلیه راست، توسط دکتر نوروزی متخصص بیهوشی و با کمک تکنسین‌های جراحی و بیهوشی بیمارستان انجام شد.

دکتر محسنی راد ادامه داد: اکنون بیمار با حال عمومی خوب در بخش بستری است.
وی افزایش مصرف آب و سبزیجات و میوه و کاهش مصرف نمک و پروتئین حیوانی برای کاهش بروز سنگ کلیه را بسیار مفید دانست.

نقش کلیه‌ها در سلامت جسمی انسان بسیار مهم است و کلیه‌ها در دفع مواد زائد بدن و تصفیه روزانه ۲۰۰ لیتر خون، نقش اصلی دارند و حدود ۲ لیتر از مایعات تصفیه شده را نیز به صورت ادرار از مجاری ادراری می‌کنند.

تاسیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد و اکنون با هفت دانشکده و ۱۳ بیمارستان دولتی برای مردم خدمات رسانی می‌کند.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/261054

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *