http://didshahr.ir/259628

02:10 :: 1402/02/06

افزایش طول روز و تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن در فصل بهار موجب خواب‌آلودگی در این فصل می‌شود.

خواب

در فصل زمستان جریان خون در بدن کمتر می‌شود و بیشتر در مغز و اندام‌ها جریان می یابد اما در بهار به دلیل گشادشدن مویرگ‌ها جریان خون در سطح بدن بیشتر است و خون کمتری به اندام‌ها و مغز می‌رسد بنابراین به دلیل نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن کافی به مغز احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. مهم ترین علت خواب آلودگی در بهار این است که سوخت‌وساز بدن بیشتر و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود و ذخیره اکسیژن مغز ما کاهش می‌یابد.

در فصل بهار ساعت بیولوژیک یا محیط‌زیست بدن افراد که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم‌شده، نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود و انرژی آن به‌سرعت تحلیل می‌رود، بنابراین برخی افراد به اختلال خواب از نوع پرخوابی مبتلا می‌شوند.

رفع خواب آلودگی در بهار

۱) برای هوشیاری در طول روز، آب گرم و عسل را باهم مخلوط کنید و بنوشید.

۲) از مصرف زیاد غذاهای چرب دوری ‌کنید.

۳) غذاهای دارای تریپتوفان مثل شیر، ماست و دیگر لبنیات شما را به خواب می‌برند. از خوردن لبنیات زیاد پرهیز کنید.

۴) از مصرف زیاد شیرینی‌ها و قند و شکر دوری‌کنید.

۵) صبحانه کامل بخورید. صبحانه کامل، کالری کافی در طول روز را تأمین می‌کند.

۶) پروتئین کافی مصرف کنید. منابع پروتئین عبارت‌اند از: تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات. پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل‌شده است که یکی از آن‌ها تیروزین است. تیروزین باعث هوشیاری مغز می‌شود.

۷) میوه و آب‌میوه مصرف کنید. میوه‌ها پتاسیم فراوان دارند. پتاسیم باعث شادابی سلول‌ها می‌شود. کشمش، پرتقال، موز و سیب حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند.

۸) سبزی‌های تازه از قبیل اسفناج و هویج به افزایش سوخت‌وساز و دفع سموم از بدن کمک می‌کنند. نعناع به رفع خستگی و خواب‌آلودگی کمک می‌کند.

۹) بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و ورزش هوازی بیشتر انجام دهید.

۱۰) هنگامی‌که احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید، به حمام بروید و دوش آب سرد بگیرید.

۱۱) رژیم غذایی متعادل داشته باشید. مصرف حبوبات، غلات سبوس‌دار، آجیل و پروتئین‌های ناب عناصر مهمی برای حفظ سلامت و تندرستی است و به رفع خواب‌آلودگی کمک می‌کند.

۱۲) از خوردن مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشت های فراوری شده و کنسروها پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز در این فصل احساس خواب‌آلودگی را در طول روز زیاد می‌کند. همچنین از خوردن آجیل های شور تا حد امکان بپرهیزید.

۱۳) ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آن ها در این فصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی سعی کنید در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذاهای گیاهی ببرید و کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/259628

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *