http://didshahr.ir/259501

04:16 :: 1402/01/29

سیما نوروزی، کارشناس تغذیه پیدا کردن علت چاقی را مهم‌تر از کاهش وزن می‌داند و برای گفته‌هایش دلیل دارد.

Ways not to get fat

نویسنده: الناز عباسیان

شهرنشینی، تغییر سبک زندگی و تغذیه نامناسب عواملی است که این روزها معضل چاقی را برای ما به ارمغان آورده است. افزایش وزن شاید در مقطعی از زمان دردسرساز نباشد اما به مرور ناراحتی قلبی عروقی، سکته، فشارخون و دیابت را ایجاد می‌کند. در این میان بعضی از شهروندان برای فرار از چنگال این آفت راه را به اشتباه رفته و اقدام به گرفتن رژیم‌های سخت و نادرست می‌کنند. این کار نه‌تنها به کاهش وزنشان کمکی نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات گوارشی و فقر املاح در آنها می‌شود.

در این باره با سیما نوروزی کارشناس تغذیه گفت‌وگو کردیم.

رژیم نادرست ممنوع!

به‌گفته نوروزی سکته و سرطان مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در کشور است و رد پای آن را می‌توان در اضافه وزن دنبال کرد. این کارشناس تغذیه معتقد است: «اغلب افراد چاق برای کاهش وزن خود متوسل به رژیم‌های سخت می‌شوند که این مهم با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه هزینه زیادی دربردارد و شاید خیلی‌ها از پس انجام آن برنیایند. نکته مهم‌تر اینکه فرد ممکن است با رژیم غذایی چند کیلو لاغر شود اما چون سبک زندگی یکنواختی دارد بعد از مدتی وزن او به سرجای اول برمی‌گردد.» نوروزی در بحث کاهش وزن یک مثلث تعریف کرده که اضلاع آن را روحیه، تحرک و تغذیه سالم تشکیل می‌دهد. او ادامه می‌دهد: «بعضی می‌گویند ما غذای زیادی نمی‌خوریم اما چاق می‌شویم. علتش روحیه است که نبود آن استرس را ایجاد می‌کند.»

استرس، مهم‌ترین عامل چاقی

نوروزی مهم‌ترین عامل چاقی را استرس می‌داند و در مشاوره‌های خود سعی کرده با القای آرامش به هم محله ای خود کمک کند. او توضیح می‌دهد:«با عصبانی شدن و استرس هورمون کورتیزول ترشح می‌شود تا بدن را محافظت کند. وقتی انسان به مرحله آرامش رسید هورمون ترشح شده دفع نمی‌شود و به‌صورت لایه چربی دور شکم و پهلو را می‌گیرد. چربی غذا بافت سستی دارد و به‌راحتی خرد می‌شود درصورتی که چربی حاصل از کورتیزول به مثابه چرم محکم است. به همین سبب آب شدن چربی پایین شکم خیلی سخت صورت می‌گیرد. از سوی دیگر فردی که عصبی شده احساس گرسنگی و ضعف می‌کند و بدون اینکه خودش متوجه شود حجم بالایی غذا می‌خورد.» نوروزی اشاره می‌کند در کانون چاقی نگرش انسان‌ها به زندگی تغییر می‌کند. به باور او حسادت، کینه‌توزی و نفرت از عواملی است که استرس زیادی ایجاد می‌کند.

تیروئید خود را بررسی کنند

نوروزی درباره علل افزایش وزن به نکات مهمی اشاره می‌کند: «یکی از دلایلی که فرد دچار اضافه وزن می‌شود کم‌کاری تیروئید است. فرد چاق در نخستین گام باید وضعیت تیروئیدش را بررسی کند. در گام بعدی سبک زندگی خود را تغییر داده و سعی کند آرامش داشته باشد.» به‌گفته این کارشناس درصد بالایی از شهروندان برای کاهش وزن خود متوسل به مصرف داروهای کاهش قند و چربی می‌شوند یا حتی برای لاغر شدن دست به دامان قرص‌ها و کمربند لاغری می‌شوند. این کمربندها و قرص‌های لاغری عوارض دارد و استفاده از آنها به جسم ضرر جبران‌ناپذیری می‌زند. همین که فرد به مواد خوراکی طبیعی و طب سنتی روی بیاورد جهش بزرگی را برای کاهش وزن برداشته است.»

استفاده از دمنوش‌ها

بهترین راه و کم خطرترترین راه برای رهایی از چاقی ورزش و تحرک است و تغذیه سالم. مدیریت نادرست غذاخوردن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. مفیدترین حالت برای پخت غذا، طبخ مواد غذایی در حرارت کم و زمان بالاست. نوروزی توضیح می‌دهد:‌«چه خوب که بانوان در آشپزی حوصله به خرج داده و با پخت درست مانع از بین رفتن ویتامین‌های غذا شوند.» پیشنهاد دیگری که این کارشناس تغذیه برای کاهش وزن ارائه می‌دهد استفاده از دمنوش‌های گیاهی است. او می‌گوید: «بعضی از گیاهان دارویی متابولیسم بدن را بالا برده و سوخت‌وساز قند و چربی را بالا می‌برند. زیره سیاه، عرق هل، عرق سیر، عرق بابا آدم از جمله گیاهانی است که می‌توانند به‌صورت دمنوش مصرف شوند و تأثیر زیادی در کاهش وزن دارند.»

فریب داروهای زیرزمینی و تبلیغات را نخورید

بسیاری از بانوان برای رهایی از چاقی به قرص‌های لاغری رومی‌آورند، قرص‌هایی که اغلب نامعتبرند و در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند. «گلوریا» قرصی است که اخیرا بازار خوبی پیدا کرده و طرفداران زیادی دارد. اما بد نیست بدانید این قرص حاوی ماده شیمیایی آمفتامین یا شیشه است و تأثیر نامطلوبی در سلامت جسم و روان افراد می‌گذارد. آمفتامین، یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی و اعتیادآور است. مصرف آن باعث سرخوشی، کاهش اشتها و بی‌خوابی می‌شود که اگر دوز بالایی از آن استفاده شود، عوارض خطرناکی مثل تشنج، خونریزی مغزی یا روان‌پریشی ایجاد می‌کند. این داروهای لاغری که در آزمایشگاه‌های زیرزمینی توسط افرادی سودجود تولید می‌شود، اغلب‌شان حاوی شیشه هستند و به اسم برندهای خارجی به فروش می‌روند. ماده مخدر شیشه وابستگی و اعتیاد شدید ایجاد می‌کند.

راه های چاق نشدن

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/259501

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *