http://didshahr.ir/258163

01:26 :: 1401/12/15

تحقیق جدیدی که به تازگی در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه ای می‌تواند به بهبود توانمندی‌های شناختی ذهن کودکان کمک کند.

فواید کشف شده بازی های رایانه ای
Discovered benefits of computer games

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله JAMA Network Open منتشر شده است ، «بادر چارانی»، استادیار روان‌پزشکی دانشگاه ورمونت به همراه همکاران خود، پژوهشی را در همین باره انجام دادند.

بررسی مغز ۲ هزار گیمر نوجوان

آن‌ها در پژوهش خود به پاسخ پرسش‌نامه‌ها، نتایج آزمون‌های شناختی و تصویربرداری‌های مغزی از ۲ هزار فرد ۹ تا ۱۰ ساله پرداختند که به دو گروه تقسیم شده بودند: کسانی که هرگز بازی‌های رایانه ای انجام نداده بودند و کسانی که روزانه حداقل سه ساعت پای بازی‌ها می‌نشستند. سپس به هر گروه دو کار محول شده بود. ابتدا به افراد پیکان‌هایی به سمت چپ یا راست نشان داده شد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن جهت آن‌ها را با دکمه‌های صفحه کلید ثبت می‌کردند. همچنین از آن‌ها خواسته شده بود که در صورت مشاهده علامت توقف هیچ دکمه‌ای را فشار ندهند. در ادامه، چهره‌هایی برای افراد به نمایش درآمد و بعد از آن‌ها خواسته شد در میان تصاویری که می‌بینند، اگر چهره‌ای را شناسایی کردند، اعلام کنند.

تقویت بخش حافظه و توجه مغز

محققان با استفاده از روش‌های آماری برای کنترل متغیرهایی مثل درآمد والدین، سطح IQ و نشانه‌های سلامت روان، سعی کردند عوامل موثر بر کاهش دقت نتایج را از بین ببرند. در نهایت، مشخص شد افرادی که بازی‌های رایانه ای انجام می‌دادند، همواره در هر دو کار بهتر عمل می‌کردند. بررسی‌های بیشتر هم نشان داد که مغز گیمرها در بخش‌های مرتبط با توجه و حافظه فعال‌تر از بقیه بوده است. البته چارانی می‌‌گوید اکنون مشخص نیست که عملکرد شناختی بهتر در این افراد، آن‌ها را بیشتر به سمت بازی‌های رایانه ای سوق داده یا این رابطه برعکس بوده است.

بازی کامپیوتری computer game

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/258163

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *