http://didshahr.ir/257689

00:23 :: 1401/12/03

مشاوره فردی: چند وقت پیش جدا شدم و شوهرم بعد از طلاق، آهنگ غمگین برایم فرستاد.

بعد از طلاق غمگین هستم I am sad after the divorce

نویسنده : رضا زیبایی| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی

سوال: چهار هفته پیش از شوهرم به‌طور کامل جدا شدم. تصمیم من احساسی نبود و به نظرم چاره‌ای جز این کار نمانده بود. اما این روزها، کار هر دوی ما شده حسرت و گریه‌کردن. چند روز پیش هم شوهر سابقم برایم آهنگ غمگین فرستاد که وقتی شنیدم، خیلی حالم بد شد و گریه کردم. لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ: مخاطب گرامی، نمی‌دانم که شما چند ساله هستید و زندگی مشترک‌تان چند سال طول کشیده اما پس از وقوع طلاق، زوج‌ها بی‌شک دچار اضطراب و پریشان حالی می‌شوند و نمود این تنش‌های ذهنی و رفتاری در ۵ مرحله اتفاق می‌افتد.

مرحله اول پس از جدایی، انکار نام دارد.

مرحله دوم، خشم و عصبانیت از طلاق یا جدایی است.

مرحله بعدی چانه‌زنی و تکرار مکررات است به این معنا که در این مرحله فرد سعی می‌کند رابطه را بازگرداند.

مرحله چهارم به عنوان اندوه از آن یاد می‌شود و غم یا گریه کردن‌های مداوم نشانه‌ای از این مرحله است.

آخرین مرحله پذیرش است که فرد می‌داند رابطه به اتمام رسیده است و تغییری در آن رخ نخواهد داد، بنابراین آرام تر می شود و آرام آرام مرحله جدیدی از زندگی را آغاز می کند. با این مقدمه، چند توصیه به شما دارم.

درمانده و بلاتکلیف شدید؟

به نظر می‌رسد شما در مرحله گذر از چانه‌زنی به اندوه هستید. از سویی تلاش می کنید رابطه را مجدد بازسازی کنید و از سویی دچار غم و دلتنگی و گریه‌های مکرر هستید. دلایل منطقی طلاق(از نظر خودتان) را بارها زیر سوال می‌برید و گاهی خود و همسر سابق‌تان را مقصر می‌دانید و این هجوم افکار باعث نوعی درماندگی و بلاتکلیفی می‌شود.

ریشه‌یابی احساس ندامت‌تان

بسیاری از طلاق‌های به ظاهر منطقی قابلیت رجوع دارند، بسته به علت طلاق احتمال رجوع هم متفاوت است. احساس ندامت و پشیمانی می‌تواند از سر دلتنگی و ترک عادت باشد یا برعکس، نشانه یک طلاق نادرست؛ تشخیص این موضوع با روان‌شناس است تا شما را به مسیر درست سوق دهد. توصیه می‌کنم با وساطت فردی خبره و معتمد، دو طرف، برای ارجاع به روان‌شناس اقدام کنید. اگر همسر شما پذیرای این اقدام باشد، می‌تواند نشانه تعجیل قبلی دوطرف در اقدام به طلاق باشد که می‌توان به کمک روان‌شناس صحت و سقم آن را استخراج کرد و در نهایت با مهارت‌آموزی مرحله جدیدی از ازدواج مجدد شما زوج گرامی را رقم زد. ولی اگر این اشتیاق فقط از سوی شماست و همسر شما بی‌میل به رجوع باشد، می‌توان با مداخله روان‌شناس علت بی‌میلی را مشخص کرد و در رفع احتمالی آن با مشاوره حرفه‌ای کوشید و در نهایت به شما در پیوستن به هم و آغاز زوجیت با دوام‌تر کمک کرد یا با عبور از این مرحله با پذیرش طلاق مرحله رهایی از تنش‌ها و ناکامی‌های جدایی را آغاز کنید.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/257689

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *