http://didshahr.ir/257645

02:00 :: 1401/12/02

رژیم فستینگ علاوه بر کاهش وزن بدون عارضه، آثار مثبت زیادی مثل جلوگیری از تصلب شرایین و بهبود سلامت کبد را به دنبال دارد.

فستینگ؛ نمونه یک رژیم لاغری

نویسنده : زینب سادات کسنوی

بیشتر ما در دوره‌ای از زندگی مان به سراغ رژیم های لاغری رفته ایم. یکی از این رژیم‌های معروف و متداول در بین افراد، رژیم لاغری فستینگ است.

همیشه بین درست یا غلط بودن فستینگ بحث های زیادی بوده است، اما به تازگی دانشمندان این رژیم لاغری را تایید کرده‌اند.در ادامه به معرفی و بررسی فواید این رژیم غذایی می‌پردازیم.

رژیم فستینگ چیست؟

این نوع رژیم غذایی بر این اصل تکیه دارد که غذا ‌خوردن فقط در یک بازه زمانی خاص در روز مجاز است. در این میان، روش ۱۶:۸ بسیار محبوب است؛ غذا‌ خوردن در بازه زمانی هشت ‌ساعته و به دنبال آن ۱۶ ساعت نخوردن غذا.

در این بازه زمانی فرد می‌تواند چای یا آب، بدون افزودنی‌های شیرین بنوشد.

از ‌بین‌ رفتن چربی‌های شکم

چربی شکمی که به اصطلاح چربی احشایی نامیده می‌شود، به‌ ویژه برای سلامت قلب و عروق و کبد خطرناک است. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، رژیم فستینگ چربی احشایی را به اندازه یک رژیم غذایی با کالری محدود کاهش می‌دهد.

پیشگیری از دیابت و پیش ‌دیابت

رژیم فستینگ برای پیشگیری از دیابت هم مفید است. این امر برای کسانی که هم اکنون اضافه ‌وزن دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مهم است. با ‌این ‌حال، این نوع رژیم به‌ویژه برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت توصیه می‌شود. پیش‌دیابت به این معنی است که سطح قند خون بالاست، اما هنوز به سطح معمول دیابت نرسیده است. این نوع رژیم غذایی می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد و منجر به تجزیه سریع‌تر قند خون شود.

جلوگیری از کبد چرب
رسوب چربی در کبد خطر ابتلا به دیابت، تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. رعایت این رژیم به طور متناوب باعث می‌شود که کبد پروتئینی تولید کند که جذب اسیدهای چرب را کند می‌کند. این پروتئین همچنین می‌تواند آسیب سلولی را ترمیم کند.

جوان نگه ‌داشتن مغز

مطالعه‌ای که در آمریکا روی موش‌ها انجام ‌شده، نشان می‌دهد رژیم فستینگ می‌تواند اثر ضد پیری روی مغز داشته باشد، به‌خصوص درباره عملکرد حافظه.

جلوگیری از تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی

سندروم متابولیک به ترکیبی از عوامل خطر از جمله چاقی، افزایش کلسترول بد خون، کاهش کلسترول خوب خون، افزایش قند و فشار خون گفته می‌شود. مبتلایان به این سندروم در معرض خطر بالای ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های مرتبط با آن، از ضعف کلیه و چشم گرفته تا سکته مغزی و حملات قلبی هستند.

همان طور که مطالعات مختلف قبلاً نشان داده است، رژیم فستینگ روشی موثر برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک است و در نتیجه از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/257645

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *