http://didshahr.ir/257504

03:23 :: 1401/11/28

روزها درحالی سپری می شوند که امید منتظران برف در اردبیل و بعضی نقاط شمالغرب برای بارش این نعمت آسمانی به یاس تبدیل شده است.

ساکنان استان اردبیل در حسرت برف


به گزارش ساوالان خبر، امسال آشفتگی رڑیم جوی این مناطق پیش بینی هوا را بسیار سخت کرده است و نمیتوان هیچ حسابی روی داده های مربوط به پارامترهای جوی و نقشه های سینوپتیک باز کرد. این وضعیت در اردبیل که به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد بیشتر مشهود است.

️مدلهای معتبر دست کم ۵ سانتیمتر برف در اردبیل برای پنجشنبه ترسیم میکردند اما آسمان خسیس از چند دانه هم دریغ کرد!
در این حال عدم توجه ناشی از خستگی به نقشهء تراز نزدیک به زمین باعث شد تا فقط با استناد به نقشه های تراز میانی برای اردبیل بارش قابل توجه پیش بینی بکنم.

ساعتها پس از انتشار این پیش بینی با مشاهدهء نقشهء تراز نزدیک به زمین متوجه شدم پنجشنبه در اردبیل گرمیج میوزد اما دیگر دیر شده و کار از کار گذشته بود. طبق تجربه هرگاه جریان جنوبی یا در اصطلاح محلی ، گرمیج در اردبیل حاکم باشد احتمال بارش برف در منطقه خیلی کم میشود. در این وضعیت اگر همزمان جو در تراز میانی ناپایدار باشد اغلب باران میبارد و یا با پراکندگی ابرها بارشی اتفاق نمی افتد.

امروز تبریز ، هریس ، سراب ، ورزقان ، مرند و ..کم و بیش برفی شدند.

اغلب هموطنان پا به سن گذاشته به خاطر دارند کارشناس هواشناسی ایران در نیم قرن قبل را که در پایان خبرهای ظهر و شبانگاه تلویزیون کشورمان که در آن روزگار از ۲ کانال بیشتر نبود گزارش کوتاهی از پیش بینی هوا ارایه میداد.

آقای منشی زاده تاحدی مسن و لاغر اندام بود. با یک چوبدستی و نقشهء کاغذی ساده ای از کشورمان که روی یک پایهء چوبی شبیه تخته سیاه نصب میشد وضعیت هوای استانها را برای بینندگان شرح میداد.

اواخر اردیبهشت یکی از سالهای اوایل دههء ۵۰ بود. او برای شمالغرب و آذربایجان هوای نیمه ابری با وزش باد خنک و رگبار عصرگاهی در بعضی نقاط پیش بینی کرد.

شب خوابیدیم. سپیده دم برای رفتن به مدرسه بیدار شدم ، لباس پوشیده دفتر و کتابم را برداشتم. خواستم درب راهرو را باز کرده وارد حیاط بزرگ بشوم ولی انباشت نزدیک یک متر برف در پشت درب مانع از بازشدن آن شد. به اتاق بازگشته رادیو را روشن کردم گفت «تمام مدارس اردبیل به خاطر وضعیت نامساعد جوی تعطیلند!»

آن شب آقای منشی زاده در تلویزیون ظاهر شد و با اشاره به بارش غیرمنتظرهء برف در اردبیل گفت «برای اردبیل هوای آفتابی با احتمال رگبار عصرگاهی پیش بینی کرده بودم اما امروز برف و کولاک ، زندگی را در این شهرستان مختل کرد» و ادامه داد : « من روسیاه شدم ولی اردبیل روسپید!»

هوالعزیزالعلیم ؛ مسعود وسیله ایردموسی


ساکنان استان اردبیل در حسرت برف

ساکنان استان اردبیل در حسرت برف

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/257504

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *