http://didshahr.ir/255083

11:37 :: 1401/09/25

طبق نقشه ها تا اواخر ماه جاری خبری از بارش قابل ملاحظهء برف نیست اما آیا زمستان پیش روی منطقه نیز با سال قبل مشابهت خواهد داشت؟

زمستان پارسال تکرار می شود؟
پاییز امسال در بسیاری از نقاط شمالغرب از نظر دو پارامتر بارش و دما بطور تقریبی مشابه پارسال بود.

زمستان پارسال را در بعضی نقاط شمالغرب و به ویژه منطقهء اردبیل از نظر ماندگاری درازمدت برودت ، برف و بوران و به نوعی حاکمیت وضعیت جوی حدی میتوان دست کم در طول نیم قرن اخیر استثنأ دانست.

از ابتدای پاییز امسال تاکنون وضعیت هوا در منطقه به گونه ای رقم خورده است که تکرار وضع هوای زمستان پارسال طی این فصل در سالجاری را محتمل می کند. به یاد داریم پاییز پارسال فقط یک بار در شهر اردبیل برف اندک بارید هرچند ساکنان شهرها و روستاهای مرتفع پیرامون شاهد بارش چندین نوبت برف بودند.

ولی از اولین روز دی ، زمستان واقعی در اردبیل آغاز شد و طی همین ماه دست کم سه نوبت بارش سنگین با کولاک ، سرما و بوران شدید را داشتیم. این وضعیت در بهمن شدیدتر شد و به دست کم پنج نوبت همراه طوفان و بورانهای شدید در فواصل توقف بارش رسید. اسفند چیزی از این دو ماه کم‌ نداشت به گونه ای که چندین نوبت برف سنگین بارید و ساکنان اردبیل با کولاک و برف و سرمای کم سابقه روزهای چهارشنبه سوری ، تحویل ‌سال و دو هفتهء اول ‌نوروز ‌را سپری کردند.

اینکه امسال وضعیت جوی غرب خزر و شمالغرب طی زمستان چگونه رقم می خورد خدا میداند ولی براساس خروجی مدلهای معتبر سیستم کم و بیش ناپایداری با منشأ اسکاندیناوی از حوالی سه شنبه ۲۹ آذر از فراز قفقاز و از میان دو پهنهء آبی سیاه و خزر ساحل غرب گیلان و شرق اردبیل را زیر تاثیر قرار میدهد که چهارشنبه برابر با شب یلدا تاحدودی به غرب و منطقهء اردبیل نیز میرسد و در نقاط گرمسیر باران و در مناطق سردسیر سبب برف تا پنجشنبه اولین روز زمستان میشود.

سیستم بعدی یک سردچال بسیار قدرتمند با منشأ اسکاندیناوی و دارای گسترش نصف النهاری است از حوالی ۶ دی از روسیه و شرق اروپا ‌به شمالغرب یورش برده و این بار در سطح گسترده تمام شمالغرب ، کرانهء جنوبی خزر ، سلسله کوه البرز و خراسانها اثرگذار میشود و تا حول و حوش ۱۰ دی این مناطق را زیر برف و سرما میبرد.

یک نصف روز ۲۶ آذر گذر سریع موج کم دامنه سبب بارش در منطقهء اردبیل میشود.

برای آگاهی از قطعیت و چگونگی تاثیر ناوهء دی باید منتظر آپدیت نقشه ها بود.

مسعود وسیله ایردموسی

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/255083

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *