http://didshahr.ir/253311

05:58 :: 1401/08/14

یکی از چالش هایی که در تمام بخش ها ایجاد شده عدم همخوانی بین تعرفه تعین شده و هزینه واقعی در بازار آزاد است.

خدمات ثبتی نیز از این قاعده مستثنا نیست و می بینیم که هیچ همخوانی دقیقی بین هزینه خدمات ثبتی و تعرفه تعیین شده وجود ندارد. ممکن است در نگاه اول این طور به نظر برسد که موسسات حقوقی و ثبتی، دفاتر وکالت و وکلا تمایلی به پیروی و همسو شدن با تعرفه خدمات ثبتی ندارند. اما پر واضح است که با بررسی تورم موجود در جامعه مشخص می گردد که تعرفه این خدمات به صورت اصولی تعیین نشده. این موضوع فقط محدود به خدمات ثبتی نمیگردد بلکه در خدمات حقوقی یا مشاوره وکالت نیز به چشم می خورد. البته اگر سایر بخش های جامعه مثل خدمات فنی و مهندسی، پزشکی، پرستاری و … را نییز بررسی کنیم این موضوع تکرار می شود. در این گزارش قصد داریم ابتدا برخی خدمات ثبتی مهم را به صورت اجمالی معرفی کنیم، سپس تعرفه آن ها رو مورد بررسی قرار دهیم.

خدمات ثبتی مهم در ایران کدامند؟

خدمات ثبت شرکت

خدمات ثبت شرکت بی شک یکی از پر تقاضا ترین حوزه های ثبتی در کشور است، زیرا نه تنها کسب و کار های بزرگ بلکه استارتاپ های نوپا نیز به آن احتیاج دارند. برای آغاز فعالیت تجاری قانونی و بهره مندی از مزایایی داشتن یک شرکت رسمس و ثبت شده می بایست در قدم اول اقدام به ثبت شرکت نمیایید. ثبت شرت می تواند در تمام شهر های کشور بدون محدودیت انجام شود.

خدمات ثبت برند و نام تجاری

این نوع خدمات با نام های ثبت برند، ثبت علائم تجاری، ثبت برند یا نام تجاری شناخته می شود. برای جلوگیری از سوء استفاده سایر رقبا از نام تجاری شما می توانید اقدام به ثبت رسمی آن نمایید. این کار تضمین کننده حمایت قانون از شما در صورت سوء استفاده دیگران از برند شما می شود.

بسیاری از افراد که به دنبال حضور در عرصه تجارت بین الملل هستند، برند خود را درسایر کشورها نیز ثبت می کنند. ثبت بین المللی برند امکان تجارت قانونی و صادرات محصولات را به سایر کشور ها فراهم می سازد. شایان ذکر است ثبت برند می تاند طبق پروتکل مادرید به صورت بین المللی انجام شود. در هر صورت می بایست پیش از هر اقدامی اقدام به ثبت برند بین المللی در کشور خود کنید، سپس فرایند ثبت خارجی برند را آغاز نمایید.

ثبت طرح صنعتی و اختراع

کار آفرینی و تاسیس شرکت یا کسب و کار می تواندی با ثبت طرح صنعتی یا اختراع آغاز گردد. اگر چه افراد ممکن است به دنبال تجاری سازی طرح یا اختراع خود به صورت سریع نباشند اما برای بهره مندی از مزایای قانونی ثبت برند و اختراع ممکن است نیاز به ثبت طرح خود داشته باشند. در صورتی که طرح صنعتی و یا اختراع خود را ثبت نکنید، و شخص دیگری به همان نتایج دستیابد و اقدام به ثبت قانونی آن نماید، بی شک قانون از شخصی که اقدام به ثبت نموده است حمایت می کند.

ثبت اختراع مزایایی زیادی در زمینه پزیرش در آزمون کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه ها دارد. همپنین مخترعین می توانند از مزایای معافیت از سربازی و همچنین مهاجرت به سایر کشورها استفاده کنند. در سال های اخیر بسیاری از کشورها طرح هایی برای پزیرش افراد دارای طرح صنعتی و اختراع برای تجاری سازی ایجاد کرده اند، و مهاجران زیادی را از این راه جذب می کنند.

RE13 279

هزینه برخی خدمات ثبتی مهم

در مراحل ثبت طرح صنعتی بنا به پیشرفت کار و پروژه نیاز به پرداخت هزینه های مشخصی می باشد. در ابتدا می بایست هزینه اظهارنامه پرداخت گردد. این هزینه برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت بوده و به ترتیب پنجاه و صد و پنجاه هزار ریال می باشد. برای ثبت آگهی طرح صنعتی باید دویست و پنجاه تا ششصد هزار ریال پرداخت کند. این بازه متغیر قیمت به خاطر تفاوت در طرح های صنعتی می باشد. این تعرفه ها در مقایسه با هزینه ثبت طرح در موسسات و دفاتر حقوقی بسیار ناچیز می باشد.

در مورد ثبت اختراع نیز هزینه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. اشخاص حقیقی با پرداخت هزار تومان و اشخاص حقوقی مبلغ ده هزار تومان را پرداخت کنند. هزینه صدور گواهینامه هم برای این اشخاص متفاوت و به ترتیب هزار و پانصد تومان و پانزده هزار تومان می باشد.

این تعرفه ها توسط اداره مالکیت معنوی مشخص می گردد و از طریق بررسی سایت این اداره می توان به جزئیات بیشتری از آن دست پیدا کرد. بی شک این تعرفه ها به صورت سالانه به روز می گردند لذا در صورت دیدن مغایرت دلیل آن را به روز شدن تعرفه ها بدانید.

 

چطور هزینه خدمات ثبتی را کاهش دهیم؟

در وهله اول باید بدانیم که انجام این خدمات با توجه به این که یک پروسه اداری می باشد، زمانبر خواهد بود. گاها ناآگاهی ما و عدم شناخت نحوه انجام خدمات ثبتی می تواند منجربه طولانی تر شدن پروسه و ضرر و زیان های مالی برای ما شود. لذا پیش از هر اقدامی می بایست بررسی های لازم را انجام دهیم تا متحمل هزینه های اضافی ناشی از دوباره کاری نشویم.

در صورتی که قصد داریم این کار را به موسسات واگذار کنیم می بایست شناخت کافی از حوزه تخصصی و صلاحیت آنها داشته باشیم. برخی موسسات ممکن است به دلیل نداشتن آشنایی و پروژه های پیشین مشابه، قیمت بالایی اعلام کنند. اما اگر به سراغ موسسات متخصص در این حوزه بزویم بی شک هزینه انجام خدمات ثبتی ما کاهش چشمگیری می یابد.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/253311

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *