http://didshahr.ir/251421

01:17 :: 1401/06/19

مشاوره فردی: دانشجویم و عاشق یک آقای دکتر ۵۰ ساله شدم.

دانشجوی 22 ساله که عاشق استاد 50 ساله شده است

سوال:

چند وقتی می‌شود که با یک آقای دکتر ۵۰ ساله آشنا شدم. مردی که فهم و شعور بسیار بالایی دارد و از هم صحبتی با او، چیزهای زیادی یاد می‌گیرم. از لحاظ علمی هم بسیار پخته و استاد دانشگاه‌مان است. خودم یک دختر ۲۲ ساله هستم و دانشجو. تصمیم به ازدواج با او دارم اما نمی‌دانم باید چه کنم. لطفا راهنمایی ام کنید.

پاسخ:

آن ‌طور که از پیامک شما متوجه شدم با یکی از استادان دانشگاه برای ازدواج، صحبت هایی داشته‌اید اما نگرانی‌هایی هم برای گرفتن تصمیم نهایی دارید. یکی اختلاف سنی زیادی که با او دارید و دوم، مقبولیت انتخاب و علاقه‌ای که صرفا بر اساس درجه علمی و پختگی طرف مقابل‌تان است. به طور قطع، بارها شنیده شده که ازدواج صرفا بر اساس یک یا دو ملاک محدود رد یا پذیرفته نمی‌شود بلکه برای تصمیم‌گیری معیار ازدواج درست و غلط، ما به مجموعه‌ای از ملاک‌ها نیازمندیم. با این حال و در پاسخ به سوال شما، بهتر است به چند نکته دقت کنید.

۲۸ سال اختلاف ‌سنی، ریسک زیادی دارد

اختلاف سنی شما و استادتان جدی است و جزو علایم ریسک‌دار برای یک ازدواج است. علت مشکل ‌ساز شدن اختلاف سنی شما و استادتان این است که در مراحل متفاوتی از نظر رده‌بندی سنی و مراحل رشد قرار می‌گیرید. شما در اوایل دوره جوانی هستید و او در پایان دوره جوانی قرار می گیرد که هر کدام از این مراحل دربرگیرنده ویژگی‌های روانی، عاطفی، اجتماعی، شخصیتی، خلقی، رفتاری و حتی جسمی متفاوتی است. از این رو، تفاوت‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در آینده روابط شما خواهد شد.از جمله این مشکلات احتمالی برای فردی که سن کمتری دارد(یعنی شما) تلاش برای نمایش پختگی و دوری از هیجانات و علایق اوایل جوانی، سرکوب خواسته‌ها و نیازها از نظر دوری از برچسب بچه‌بازی و کودک بودن، نزدیک کردن خواسته‌ها و علایق خود به علایق طرف‌ مقابل، همواره بازی کردن نقش کوچک‌تر و نظرخواهی مدام در تصمیم‌گیری‌ها و به مرور از دست دادن اعتماد به نفس است. بنابراین شما با آگاهی از این موارد باید تصمیم‌تان را برای ازدواج قطعی کنید.

ریشه ‌های این علاقه باید کشف شود

درباره نکته دوم که انتخاب و علاقه‌مندی شما صرفا بر اساس مدرک تحصیلی و رتبه استادتان است، شاید برای انتخاب استاد راهنما و سوپروایزر ملاک خوبی باشد اما برای انتخاب شریک زندگی ملاک درستی نیست. ما برای انتخاب شریک زندگی نیازمند بررسی ملاک‌های مختلفی از جمله معیارهای اخلاقی، فرهنگی، خانوادگی، مالی، اعتقادی و … هستیم. در مشاوره‌های پیش از ازدواج، اگر فردی با استاد خود قصد ازدواج دارد بهتر است ابتدا نگرش و باورهای هر دو نفر راجع به این تفاوت سطح بررسی شود. علت چنین انتخابی چیست؟ ما در زندگی‌ مشترک نیازمند روابط صمیمانه هستیم، اگر نگاه استاد شاگردی بر روابط زوج حاکم باشد قطعا آثار منفی در تصمیم‌گیری‌ها، روابط عاطفی و دیگر روابط زناشویی خواهد داشت که منجر به کاهش صمیمیت و شکل‌گیری روابط خشک و رسمی بین زوج می‌شود. بنابراین بهتر است برای پی ‌بردن به علت علاقه‌مندی خود به استادتان از مشاوره حضوری بهره مند شوید. گاهی یکی از علل این عشق‌ها، کمبود اعتماد به ‌نفس مطرح می‌شود که تامل برانگیز خواهد بود.

نویسنده : زهره حسینی | ‌مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه ‌طباطبایی

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/251421

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *