http://didshahr.ir/251235

09:11 :: 1401/06/13

تغییر رنگ آب رودخانه ارس! چرا؟ آیا رشد جلبکها و کاهش بارش باعث تغییر این رودخانه شده است؟

بحران جدید برای رودخانه ارس
به دنبال انتشار تصاویری از رودخانه ارس در شبکه‌های اجتماعی و ادعای تغییر رنگ آب این رودخانه، دفتر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل جوابیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

جلبک ها موجودات تک سلولی یا چندسلولی هستند که حاوی کلروفیل هستند. آنها از طریق فرایندی به نام فتوسنتز رشد می‌کنند. در طول فرایند فتوسنتز، کلروفیل انرژی نوری همه رنگ‌ها به جز سبز را جذب می‌کند و نور سبز بازتاب می‌شود که منجر به رنگ سبز جلبک‌ها می‌شود.

فرایند فتوسنتز یک فرایند شیمیایی است که از نور خورشید استفاده می‌کند؛ بنابراین درجه حرارت و تابش و نفوذ نور ارتباط مستقیمی با رشد زیست‌تودهٔ جلبک‌ها دارند. هرچه نور خورشید بیشتر به آب نفوذ کند، رشد جلبک ها بیشتر می‌شود و نیز هر چه دمای محیط و به‌تبع آن دمای آب افزایش یابد منجر به افزایش رشد جلبک ها می‌شود.

با توجه‌ به این توضیحات و نظر به کاهش بارش‌ها و آورد رودخانه و نیز رهاسازی آب جهت مصارف و به‌تبع آن تنزل میزان ذخیره آبی پشت سدهای ارس و خداآفرین (تأمین و تغذیه‌کننده رودخانه ارس) و کاهش عمق آب و نیز ماندگاری و پایداری آب در مخزن، توأم با افزایش ناگهانی دمای هوا در روزهای اخیر، منجر به افزایش جلبک‌ها در آب رودخانه شده است که پس از ورود به کانال‌ها باتوجه‌به سطح مقطع و عمق و سرعت آب در کانال رشد جلبک‌ها تشدید می‌گردد.

لازم به ذکر است که این موضوع هرساله باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی حاکم، کم‌و بیش مسبوق به سابقه است. مع‌الوصف پایش رودخانه و آب ورودی به تصفیه‌خانه‌های آب شرب به طور مستمر از طریق این شرکت و شرکت آب و فاضلاب انجام می‌شود تا در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی باتدبیر و اعمال اقدامات لازم، مدیریت موضوع به نحو مقتضی انجام گیرد.

همچنین با کاهش دمای هوا در روزهای آتی، به‌تدریج بار جلبکی رودخانه نیز کاهش خواهد یافت.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/251235

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *