http://didshahr.ir/267661

04:21 :: 1403/04/18

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین مناطق معماری، تاریخی و فرهنگی اردبیل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

اردبیل، سرزمینی که در طول تاریخ همواره مهد فرهنگ و تمدن بوده، گنجینه ای بی نظیر از آثار تاریخی، معماری شگفت انگیز و فرهنگی غنی را در خود جای داده است. قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر تاریخی و سفری به اعماق گذشته است، جایی که می توانید شکوه معماری اسلامی، رازهای تصوف و عرفان، و داستان هایی از دل تاریخ را لمس کنید.

پیشینه تاریخی و فرهنگی اردبیل

اردبیل با قدمتی چند هزار ساله، از نخستین سکونت گاه های بشری به شمار می رود. این شهر در دوره های مختلف تاریخی، شاهد حکومت امپراطوری های قدرتمندی همچون هخامنشیان، ساسانیان و صفویان بوده است. نفوذ فرهنگی و مذهبی این امپراطوری ها، تاثیر عمیقی بر معماری، هنر و آداب و رسوم مردم اردبیل گذاشته است. همچنین، حضور شیخ صفی الدین اردبیلی، از عرفای برجسته قرن هفتم هجری، باعث رونق مذهب تشیع در این منطقه شد و اردبیل را به یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی و مذهبی ایران تبدیل کرد.

جاذبه های معماری اردبیل: شاهکارهای هنری و مهندسی

اردبیل به عنوان مهد معماری ایرانی-اسلامی، از گنجینه ای بی نظیر از بناهای تاریخی و معماری شگفت انگیز برخوردار است. در این میان، برخی از این بناها به دلیل عظمت و زیبایی شان، از شهرت جهانی برخوردارند و در فهرست آثار ملی ایران و حتی میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین جاذبه های معماری اردبیل می پردازیم:

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: نگین هنر اسلامی

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بنیانگذار سلسله صفویه، بدون شک یکی از زیباترین و مهم ترین بناهای تاریخی ایران است. این آرامگاه که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، مجموعه ای از بناهای مختلف از جمله خانقاه، مسجد، بقعه و چاه های خلوت را در خود جای داده است. معماری این مجموعه، نمونه ای کامل از هنر و ذوق ایرانی در دوره صفویه است.

معماری آرامگاه:

  • بقعه: بقعه شیخ صفی، بنای اصلی این مجموعه است که در مرکز آن قرار دارد. این بنا با گنبدی فیروزه ای و تزئینات کاشی کاری نفیس، از زیباترین بخش های آرامگاه است.
  • خانقاه: خانقاه محل عبادت و سکونت دراویش بوده است. این بنا دارای حجره های متعدد، حیاط مرکزی و ایوان های زیبا است.
  • مسجد: مسجد جامع شیخ صفی، از مساجد تاریخی اردبیل است که در محوطه آرامگاه قرار دارد. این مسجد دارای تزئینات کاشی کاری و گچبری های نفیس است.
  • چاه های خلوت: چاه های خلوت، فضاهای زیرزمینی هستند که محل خلوت و عبادت دراویش بوده است. این چاه ها دارای معماری منحصر به فرد و تزئینات زیبایی هستند.

تزئینات و هنرهای به کار رفته:

  • کاشی کاری: کاشی کاری یکی از مهم ترین هنرهای به کار رفته در تزئینات آرامگاه شیخ صفی است. در این بنا از انواع کاشی های معرق، هفت رنگ و اسلیمی استفاده شده است.
  • گچبری: گچبری نیز از دیگر هنرهای رایج در تزئینات آرامگاه است. هنرمندان دوره صفوی با استفاده از گچ، نقوش و طرح های ظریف و زیبایی را بر روی دیوارها و سقف های بنا خلق کرده اند.
  • آینه کاری: آینه کاری نیز در برخی از بخش های آرامگاه به کار رفته است. استفاده از آینه در تزئینات بنا، باعث ایجاد فضایی روشن و دلنشین شده است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بازار تاریخی اردبیل: قلب تپنده اقتصاد و فرهنگ

بازار تاریخی اردبیل یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده ایران است. این بازار که قدمت آن به دوره صفویه می رسد، در قلب شهر اردبیل واقع شده و از لحاظ معماری و قدمت تاریخی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بازار اردبیل به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری و فرهنگی شمال غرب ایران، همواره نقش مهمی در اقتصاد و زندگی مردم این منطقه ایفا کرده است.

راسته های مختلف بازار:

بازار اردبیل دارای راسته های متعددی است که هر کدام به فروش یک نوع کالا اختصاص دارند. از جمله مهم ترین راسته های این بازار می توان به راسته فرش، راسته طلا، راسته مس، راسته بزازها و راسته سمساری ها اشاره کرد.

معماری بازار:

معماری بازار اردبیل، نمونه ای از معماری سنتی ایرانی است. این بازار دارای سقف های گنبدی، دالان های پیچ در پیچ و حجره های متعدد است. در تزئینات بازار از کاشی کاری، آجرکاری و گچبری استفاده شده است.

مساجد تاریخی اردبیل: جلوه ای از هنر دینی

اردبیل به عنوان یکی از مراکز مهم مذهبی ایران، دارای مساجد تاریخی متعددی است. این مساجد که قدمت برخی از آنها به دوران قبل از اسلام می رسد، از لحاظ معماری و تزئینات، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در ادامه به معرفی دو نمونه از مهم ترین مساجد تاریخی اردبیل می پردازیم:

مسجد جمعه اردبیل:

مسجد جمعه اردبیل یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد. این مسجد دارای مناره ای بلند و گنبدی فیروزه ای است.

مسجد عالی قاپو:

مسجد عالی قاپو از مساجد دوره صفویه است که در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد. این مسجد دارای تزئینات کاشی کاری و گچبری های نفیس است.

خانه های تاریخی اردبیل: سفری به دل معماری سنتی

خانه های تاریخی اردبیل، گنجینه ای از هنر و معماری سنتی ایرانی هستند. این خانه ها که قدمت برخی از آنها به دوره قاجار می رسد، با حیاط های اندیشمند، بادگیرها، حوض ها و تزئینات منحصر به فرد، نمایانگر ذوق و سلیقه مردم این دیار هستند. در ادامه به معرفی دو نمونه از مهم ترین خانه های تاریخی اردبیل می پردازیم:

خانه تاریخی اردبیلی:

خانه تاریخی اردبیلی از خانه های دوره قاجار است که در حال حاضر به عنوان موزه باستان شناسی اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد. این خانه دارای حیاطی بزرگ، اندرونی و بیرونی، تالار و اتاق های متعدد است. در تزئینات این خانه از کاشی کاری، آجرکاری و نقاشی استفاده شده است.

خانه وکیل الرعایا:

خانه وکیل الرعایا از دیگر خانه های تاریخی اردبیل است که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد. این خانه دارای دو حیاط، اندرونی و بیرونی، تالار و اتاق های متعدد است. در تزئینات این خانه از کاشی کاری، آجرکاری، گچبری و نقاشی استفاده شده است.

حمام های تاریخی اردبیل: تمدنی در دل زمین

حمام های تاریخی اردبیل، از جمله بناهای شاخص این شهر هستند که قدمت برخی از آنها به دوره صفویه می رسد. این حمام ها با معماری منحصر به فرد و تزئینات زیبا، در گذشته محل استحمام و گذراندن اوقات فراغت مردم بوده اند. در ادامه به معرفی یکی از مهم ترین حمام های تاریخی اردبیل می پردازیم:

حمام پیر زرگر:

حمام پیر زرگر از حمام های دوره صفویه است که در حال حاضر به عنوان موزه صنایع دستی اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد. این حمام دارای فضاهای مختلف از جمله گرمخانه، سردخانه، خزینه و رختکن است. در تزئینات این حمام از کاشی کاری، آجرکاری و گچبری استفاده شده است.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی اردبیل: گنجینه ای از روایت های گذشته

اردبیل علاوه بر جاذبه های معماری، از جاذبه های تاریخی و فرهنگی متعددی نیز برخوردار است. این جاذبه ها که هر کدام روایتگر دوره ای از تاریخ این سرزمین هستند، برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی اردبیل می پردازیم:

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی: دروازه ای به تصوف و عرفان

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، علاوه بر ارزش معماری، از لحاظ مذهبی و فرهنگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بقعه محل دفن شیخ صفی الدین اردبیلی، بنیانگذار سلسله صفویه، و تعدادی از بزرگان این سلسله است. بقعه شیخ صفی به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تصوف و عرفان در ایران، هرساله پذیرای زائران و گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

آرامگاه شاه اسماعیل صفوی:

در کنار بقعه شیخ صفی، آرامگاه شاه اسماعیل صفوی، بنیانگذار سلسله صفویه، نیز قرار دارد. این آرامگاه با تزئینات کاشی کاری و گچبری های نفیس، از جمله زیارتگاه های مهم شهر اردبیل است.

گورستان شیخ: رازهایی در دل خاک

گورستان شیخ از قبرستان های تاریخی اردبیل است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد. این گورستان محل دفن بسیاری از بزرگان و مشاهیر شهر اردبیل از جمله شاعران، نویسندگان و علمای دینی است. سنگ قبرها و کتیبه های موجود در این گورستان، اطلاعات ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ شهر اردبیل در دوره های مختلف به دست می دهد.

شهر یری: سفری به اعماق تاریخ

شهر یری از محوطه های باستانی استان اردبیل است که قدمت آن به هزاره چهارم قبل از میلاد می رسد. این شهر که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، دارای بقایای بناهای مختلف از جمله مسجد، حمام، خانه و کارگاه های مختلف است. کاوش های باستان شناسی در این محوطه، اطلاعات ارزشمندی از نحوه زندگی و فرهنگ مردم این منطقه در دوران باستان به دست داده است.

برج شاطر: راز نگهبان دشت اردبیل

برج شاطر از برج های تاریخی شهر اردبیل است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این برج که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، در گذشته محل نگهبانی از شهر و دشت اردبیل بوده است. برج شاطر با معماری منحصر به فرد خود، یکی از نمادهای شهر اردبیل به شمار می رود.

موزه های اردبیل: نمایشگاهی از فرهنگ و تمدن

اردبیل دارای موزه های متعددی است که در آنها می توانید با تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین آشنا شوید. در ادامه به معرفی دو نمونه از مهم ترین موزه های اردبیل می پردازیم:

موزه باستان شناسی اردبیل:

موزه باستان شناسی اردبیل در خانه تاریخی اردبیلی واقع شده است. در این موزه می توانید اشیاء و آثار باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخی از جمله پیش از تاریخ، دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی را مشاهده کنید.

موزه ورنی:

موزه ورنی در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی واقع شده است. در این موزه می توانید انواع فرش های دستباف ورنی، گلیم ها و جاجیم های بافته شده در استان اردبیل را مشاهده کنید.

نتیجه گیری: اردبیل، سفری به دل تاریخ و هنر

اردبیل با جاذبه های تاریخی، معماری و فرهنگی متعدد، مقصدی ایده آل برای گردشگری و سفرهای فرهنگی است. قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر تاریخی، گویی سفری به اعماق تاریخ و هنر ایران است. در اردبیل می توانید از شکوه معماری اسلامی، رازهای تصوف و عرفان، داستان هایی از دل تاریخ و صنایع دستی نفیس ایرانی لذت ببرید.

سوالات متداول

۱. بهترین زمان برای سفر به اردبیل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به اردبیل، فصل بهار و پاییز است. در این فصول هوا خنک و مطبوع است و می توانید از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر به بهترین نحو استفاده کنید.

۲. چگونه می توان به اردبیل سفر کرد؟

اردبیل به وسیله انواع مختلف حمل و نقل از جمله هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی قابل دسترسی است. فرودگاه اردبیل در فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است و به طور روزانه پروازهایی از تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران به این فرودگاه انجام می شود.

۳. در اردبیل کجا اقامت کنیم؟

اردبیل دارای هتل ها و اقامتگاه های متعددی برای سلیقه ها و بودجه های مختلف است. می توانید از هتل های لوکس و مدرن گرفته تا هتل های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی را در این شهر پیدا کنید.

۴. چه غذاهایی را در اردبیل می توان امتحان کرد؟

اردبیل به دلیل آب و هوای کوهستانی، دارای غذاهای متنوع و خوش طعمی است. از جمله غذاهای معروف اردبیل می توان به آش دوغ، کباب کوبیده، قیمه نثار، خشیل و نان شیرمال اشاره کرد.

۵. چه سوغاتی هایی را می توان از اردبیل خرید؟

از جمله سوغاتی های معروف اردبیل می توان به فرش های دستباف ورنی، گلیم ها و جاجیم ها، عسل، میوه های خشک، شیره انگور و صنایع دستی مسی اشاره کرد.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/267661

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *