بهترین راهکارها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟
امروزه اهمیت و مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر هیچکس پوشیده نیست و تمامی افراد به خوبی می دانند که با فعالیت در اینترنت می توانند در کنار دیگر رقبای خود قرار بگیرند و فروش خود را افزایش دهند. به همین خاطر قصد داریم اینجا بهترین راهکار برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم و به شما بگوییم برای راه اندازی آنلاین شاپ خود باید چه مراحلی را طی کنید.
چطور فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟
فروشگاه اینترنتی شما مانند مغازه کسب و کارتان در فضای اینترنت عمل می کند. هر چقدر حرفه ای تر عمل کنید مشتریان بیشتری از میان رقبا، شما را انتخاب می کنند. البته کسب و کار آنلاین تنها به فعالیت در شبکه های اجتماعی ختم نمی شود. ساخت سایت فروشگاهی مفهوم کاملی از کسب و کار اینترنتی است. چرا که ایجاد سایت فروشگاهی در گوگل جمع وسیع تری از مشتریان شما را پوشش می دهد.
شاید تصور کنید ساخت یک سایت هزینه و دردسرهای زیادی دارد و کار راحتی نیست. اما امروزه با وجود فروشگاه ساز اینترنتی آماده، طراحی سایت به یک امر بسیار آسان تبدیل شده و هزینه های شما را نیز کاهش می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مراحل ایجاد فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی در ۸ مرحله
اگر می خواهید یک سایت فروشگاهی داشته باشید و در آن محصولات خود را به نمایش بگذارید؛ لازم است تا یک نقشه راه در اختیارتان قرار بگیرد. در ادامه ۸ مرحله ساخت فروشگاه اینترنتی را به زبان ساده بیان می کنیم.
۱- انتخاب بازار هدف برای ایجاد فروشگاه اینترنتی
اولین و مهمترین مرحله راه اندازی یک سایت، انتخاب بازار هدف و تحقیق درباره آن است. در مفهوم ساده تر شما باید مشخص کنید که قصد فروش چه چیزی را دارید و به خوبی بازار مدنظرتان را بررسی نمایید. چرا که انتخاب محصول مناسب و تعیین هدف باعث موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی می شود.
-
در تحلیل و بررسی بازار هدف خود بایستی به نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید ها توجه داشته باشید.
-
با تحقیق در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، فروشندگان بزرگی مانند آمازون و … کمبودهای بازار را شناسایی کنید.
-
به پرسونای مشتری توجه داشته باشید و مشتریان هدف خود را بشناسید. برای این کار به دو دسته اطلاعات توجه داشته باشید:
۱- داده های سایکوگرافیک: این داده ها شامل ارزش ها، باورها، علاقه مندی های مشتریان، انگیزه ها و … می شود.
۲-داده های دموگرافیک: داده های دموگرافیک شامل اطلاعاتی همچون سن، شغل، درآمد و محل زندگی مشتری می شود.
-
سپس بایستی یک مدل کسب و کار برای خودتان انتخاب کنید و به طور کلی ۵ مدل کسب و کار وجود دارد که شامل:
-
مدل B2C: در این مدل به صورت مستقیم محصولات خود را به مشتری میفروشید.
-
مدل B2B: در این مدل محصولات خود را به دیگر کسب و کارهای میفروشید.
-
مدل دراپ شیپینگ: در مدل دراپ شیپینگ فروش بدون انبار و به صورت شخص ثالث می باشد.
-
مدل واسطه زدایی: در مدل واسطه زدایی محصولات بدون واسطه به دست مشتری می رسد.
-
مدل مارکت پلیس: در این مدل شما به صورت غرفه دار در سایت های مارکت پلیس شروع به فعالیت می کنید.
۲- انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی
نام دامنه همان نامی است که برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید. این نام بایستی به گونه ای باشد که در ذهن مشتریان بماند تا کاربر در دفعات بعدی نیز شما را به خاطر بیاورند. به این ترتیب برندینگ نیز اتفاق می افتد. با در نظر داشتن نکات زیر بهترین نام دامنه را برای سایت خود انتخاب کنید:
-
عدم استفاده از نام های نا آشنا با تلفظ سخت
انتخاب اسامی نا آشنا و سخت برای فروشگاه اینترنتی باعث می شود تا در ذهن کاربر ماندگار نشوید و مشتری نتواند آن را به زبان بیاورد. همچنین بهتر است بین اسم دامنه از عدد یا خط فاصله نیز استفاده نکنید. -
انتخاب یک اسم خاص
بهتر است از نام های خاص برای کسب و کار خود استفاده کنید. چرا که استفاده از نام های ساده باعث ایجاد تشابه میان کسب و کار شما و کسب و کارهای دیگر می شود. برای داشتن یک نام دامنه خاص می توانید از ترکیب دو کلمه، استفاده از صفت و … استفاده نمایید. -
انتخاب نام دامنه کوتاه
در انتخاب نام دامنه توجه داشته باشید که اسم سایت زیاد طولانی نشود. چرا که به خاطر سپردن و جستجوی نام های طولانی برای کاربران دشوار است. اگر نام کسب و کارتان نیز طولانی است، می توانید نام دامنه خود را کوتاه تر در نظر بگیرید. بهتر است تعداد کاراکترهای نام دامنه سایت از ۱۲ حرف بیشتر نشود.
۳- انتخاب بستر راه اندازی فروشگاه اینترنتی
شما می توانید به روش های گوناگونی سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کنید. هر یک از روش های ساخت سایت فروشگاهی مزایا و معایبی دارند. در این میان فروشگاه ساز آماده بیشترین طرفدار را دارند. چرا که دارای امکانات متنوعی هستند، هزینه کمتری نسبت به سایر روش های راه اندازی سایت دارند و در کمترین زمان در اختیارتان قرار می گیرند. این که چه روشی را برای ساخت فروشگاه خود انتخاب کنید به نیازها و امکانات مورد نیاز سایت تان بستگی دارد. بنابراین با تحقیق درباره انواع روش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی می توانید، یک روش متناسب با کسب و کار خود انتخاب نمایید.
موارد مهم در انتخاب بستر ساخت سایت
هنگام انتخاب بستر راه اندازی سایت خود باید به این نکته توجه کنید که ممکن است در آینده بخواهید کسب و کارتان را گسترده تر کرده و امکانات بیشتری به آن اضافه کنید. در چنین شرایطی یک سایت ارزان قیمت می تواند به نیازهای من پاسخ دهد؟ قطعا یک سایت ارزان قیمت نمی تواند امکانات زیادی در اختیارتان قرار دهد. پس روشی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود انتخاب می کنید، باید دو ویژگی مهم داشته باشد : اول این که با رشد کسب و کار شما سایت نیز رشد کند و امکانات بیشتری نیز در اختیارتان قرار دهد. دوم این که با افزایش بازدید کاربران، عملکرد سایت کند نشود.
با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید یک بستر مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب نمایید و کسب و کارتان را راه اندازی کنید.
-
بررسی امنیت سایت
سایت شما باید از لحاظ امنیت در بالاترین سطح قرار داشته باشد. چرا که در سایت فروشگاهی شما نه تنها اطلاعات خودتان بلکه اطلاعات کاربران به واسطه پرداخت هزینه و … قرار دارد.
-
ریسپانسیو بودن سایت
مسئله بسیار مهم دیگری که اخیرا مورد توجه گوگل و کاربران قرار گرفته است، واکنش گرا بودن سایت است. منظور از واکنش گرایی یا ریسپانسیو بودن این است که سایت شما در هر نوع نمایشگری به خوبی نمایش داده شود. این موضوع نه تنها باعث رضایت کاربران می شود بلکه در رتبه سئو سایت نیز تاثیر گذار است.
-
قابلیت ها و امکانات سایت
یکی دیگر از موارد بسیار مهم که هنگام انتخاب بستر و روش راه اندازی سایت خود باید در نظر داشته باشید، قابلیت ها و امکانات سایت تان است. همچنین سایتی که انتخاب می کنید باید این امکان را فراهم کند تا بتوانید در صورت نیاز امکانات دیگری نیز به سایت اضافه نمایید.
۴- شخصی سازی ظاهر فروشگاه اینترنتی
پس از آن که فروشگاه اینترنتی خود را طراحی کردید با یک ظاهر از پیش طراحی شده روبرو خواهید شد. یک سری از قسمت ها به طور ثابت هستند و امکان اعمال تغییرات بر روی آنها وجود ندارد.
اما برخی قسمت ها را می توانید با در نظر گرفتن سلیقه شخصی و تم سازمانی خود تغییر دهید. برخی مواردی که در سایت فروشگاهی خود می توانید تغییر دهید عبارتند از:
-
طراحی بنرهای جذاب
-
افزودن فونت دلخواه به سایت
-
تغییر رنگ بندی سایت
-
افزودن لوگو سایت
-
افزودن اسلایدر به صفحه اصلی
-
و …
۵- افزودن کالا به فروشگاه اینترنتی
در این مرحله کافی است محصولات خود را وارد سایت کنید. برای این کار لازم است تا دسته بندی های مرتبط با هر محصول را ایجاد و محصولات را دسته بندی مربوطه قرار دهید. به این ترتیب یافتن محصولات توسط مشتریان در سایت تان آسان می شود. موارد زیر را هنگام بارگذاری محصول در سایت مدنظر داشته باشید:
-
تصاویر محصولات
یکی از مهمترین مواردی که در فروش اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب تصاویر با کیفیت برای محصولات است. چرا که مشتری بر اساس تصاویری که برای محصولات خود قرار می دهید، تصمیم می گیرد که آن را بخرد یا خیر. شما می توانید با تصویر برداری از محصولات در جهت های مختلف و در نظر گرفتن نور و بکگراند مناسب مشتری را به خرید محصول ترغیب کنید. -
دسته بندی محصولات
همانطور که در بالا نیز گفتیم محصولات بایستی در دسته بندی های مربوطه خود قرار گیرند تا پیدا کردن آنها برای مشتریان آسان باشد. در صورتی که محصولات خود را دسته بندی نکنید، کاربران دچار سردرگمی می شوند و ممکن است سایت شما را ترک کنند. همچنین می توانید با در نظر گرفتن فیلترهای مختلف نظیر فیلتر قیمت، محصولات موجود، محصولات تخفیف خورده و … جستجو را آسان تر کنید.
-
توضیحات محصولات
یکی دیگر از موارد بسیار مهم در وارد کردن محصول به سایت، نوشتن توضیحات کاربردی برای محصول است. منظور از کاربردی بودن توضیحات این است که مشتری با خواندن آنها احساس کند محصول شما نیازهای او را برطرف می کند و محصول شما ارزش هزینه کردن دارد. همچنین شما می توانید از متخصصین دیتا اینتری برای ورود داده در سایت خود کمک بگیرید. از طریق لینک زیر می توانید قیمت بارگذاری محصول در سایت را ملاحظه نمایید.
۶- تعیین روش های ارسال کالا
یکی از مهمترین مواردی که کاربران هنگام خرید اینترنتی به آن توجه می کنند این است که از چه روشی محصولات برایشان ارسال می شود. بهتر است چند روش ارسال در نظر بگیرید تا مشتری متناسب با شرایط خود یکی را انتخاب کند. در صورتی که مشتری از روش ارسال محصولاترضایت نداشته باشد، ممکن است از خرید پشیمان شود و سبد خرید را رها کند.
۷- تبلیغات و بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی
اکنون که سایت خود را راه اندازی کردید، نوبت به تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کارتان می رسد. شما باید خود را به مشتریان هدف تان معرفی کنید.
برای این کار لازم است میان کانال هایی که قرار است توسط آنها کسب و کارتان را تبلیغ کنید، اولویت بندی کنید و سپس یک استراتژی برای استفاده از این کانال ها تعیین نمایید. روش های زیر می تواند به افزایش بازدید و ترافیک سایتتان کمک کند:
-
فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام را می توانید قبل از راه اندازی سایت آغاز کنید. سپس هنگامی که سایت تان راه اندازی شد، با قرار دادن آدرس سایت در بیو پیج اینستاگرام و اتصال سایت به شبکه های اجتماعی میان این دو کانال ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب می توانید با اطلاع رسانی به مشتریان خود، آنها را به خرید از طریق سایت ترغیب نمایید.
-
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسرها کسانی هستند که در فضای مجازی محبوبیت بسیاری دارند و به همین خاطر افراد زیادی آنها را دنبال می کنند. اینگونه افراد می توانند در نظر کاربران تاثیر بگذارند و با تبلیغ کسب و کارهای گوناگون از فالوور های خود بخواهند تا آنها را دنبال کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ باعث می شود تا جستجوی کسب و کار شما توسط کاربران افزایش یابد و در نتیجه فروش زیادی را تجربه کنید.
-
ارسال ایمیل و پیامک گروهی
برای این کار کافیست بانک اطلاعات کاربران هدف خود را تهیه کنید و به صورت دوره ای یا در مناسبت ها به آنها ایمیل و پیامک انبوه ارسال نمایید. در این زمینه سایت bankyab.com بانک های اطلاعاتی طبقه بندی شده از اصناف و مشاغل مختلف ایران را در اختیارتان قرار می دهد. -
تبلیغات گوگل و بنرهای تبلیغاتی
شما می توانید از تبلیغات کلیکی، بنری و گوگل ادز نیز برای معرفی کسب و کار خود به کاربران استفاده کنید. علاوه بر روش های گفته شده یک روش تبلیغ حرفه ای تر برای کسب و کارها وجود دارد که به آن سئو و بهینه سازی سایت می گوییم. در این روش لازم است تا سایت خود را مطابق الگوریتم های گوگل بهینه سازی کنید. به این ترتیب با سرچ کلمات مرتبط با کسب و کار خود در اولین نتایج جستجو نمایش داده می شوید.
۸- آزمایش نهایی و انتشار سایت
پس از انجام مراحل گفته شده لازم است تا همه قسمت های سایت خود را آزمایش کنید. چرا که پس از انتشار سایت، نباید هیچگونه عیب و نقصی در سایت شما وجود داشته باشد. از جمله موارد بسیار مهم که نیاز به بررسی دارند عبارتند از:
-
بررسی فرایند پرداخت کاهش مراحل پیچیده آن
-
بررسی دکمه های موجود در صفحات اصلی و ….
-
بررسی سالم بودن لینک های سایت و عدم وجود صفحات ۴۰۴
-
بررسی چت آنلاین، پشتیبانی سایت و شماره تماس