خواب های عجیب در بین حیوانات

w w w . s‌‌‌‌‌‌ ‌a‌‌‌‌‌ v a l a n k h a b a r . i r

همه ما موجودات زنده در خوابیدن با هم اشتراک داریم اما تجربه خواب‌مان به‌هم شبیه نیست.

بعضی از حیوانات، بیشتر روز را می‌خوابند، حتی تا ۲۰ساعت در شبانه‌روز؛ بعضی‌های‌شان با نیمی از مغزشان می‌خوابند و بعضی دیگر سرپا به‌خواب می‌روند. خلاصه هرکدام‌شان الگوی خواب جالبی دارند.

در ادامه با تعدادی از عادت‌های خواب عجیب دربین حیوانات آشنا می‌شویم.

فیل‌

فیل‌ها در طبیعت فقط دو ساعت درطول روز می‌خوابند؛ آن‌هم دو ساعت با وقفه. یعنی طی چندین ساعت هی چنددقیقه-چنددقیقه می‌خوابند و بیدار می‌شوند. البته همتایان آن‌ها در باغ‌وحش‌ شب‌ها تا هفت ساعت هم می‌توانند بخوابند چون بابت حمله شکارچیان نگران نیستند. این اطلاعات را دانشمندان دانشگاه «Witwatersrand» در «ژوهانسبورگ» از بررسی فیل‌ها در شرایط طبیعی به‌دست آورده‌اند. آن‌ها می‌گویند فیل‌ها بیشتر زمان کوتاه خوابیدن‌شان را ایستاده می‌گذرانند و میزان فعالیت بدنی‌شان درطول روز تأثیری روی مدت خوابیدن‌شان ندارد.

زرافه

زرافه‌ها می‌توانند هفته‌ها بدون خوابیدن دوام بیاورند. آن‌ها کُند و زیادی دراز هستند بنابراین به‌نفع‌شان است که هشیار بمانند تا این‌که بخوابند و موقع خطر فرار کنند. تازه وقتی هم فرصت خوابیدن فراهم می‌شود، ترجیح می‌دهند ایستاده بخوابند چون بلند کردن آن پاهای دراز و لاغر از روی زمین به دردسرش نمی‌ارزد. البته این مسئله مربوط به زرافه‌های بالغ است، بچه‌زرافه‌ها درازکشیده می‌خوابند. پاهای‌شان را زیر بدن‌شان جمع می‌کنند و گردن‌شان را پیچ می‌دهند تا راحت باشند. زرافه‌های بالغ در هر نوبت خواب، فقط پنج دقیقه به خواب می‌روند و درطول روز کلا ۳۰دقیقه می‌خوابند.

گراز دریایی

گرازهای دریایی جزو خوش‌خواب‌ترین حیوانات هستند. آن‌ها هرجا اراده کنند، می‌خوابند؛ درازکشیده روی زمین، شناور روی آب، تکیه داده به یکی از همنوعان‌شان. البته خوابیدن‌شان در آب، خیلی طولانی نیست چون وسطش نیاز به هوا پیدا می‌کنند اما در خشکی به خواب عمیقی می‌روند که می‌تواند تا ۱۹ساعت طول بکشد. البته گرازهای دریایی اصلا تنبل نیستند، آن‌ها در دوره‌هایی از فعالیت‌شان می‌توانند تا ۸۴ساعت به‌صورت متوالی شنا کنند اما وقتی زمان خواب فرا می‌رسد، دیگر چیزی جلودارشان نیست.

سمور

سمورها وقتی می‌خوابند به پشت روی سطح آب شناور می‌شوند که موقعیت امنی برای خوابیدن نیست برای همین در گروه‌های کوچک دست‌دردست هم به خواب می‌روند تا جریان آب از همدیگر جدای‌شان نکند. همچنین خودشان را در رشته ای از جلبک دریایی می‌پیچند که به‌عنوان نوعی لنگر عمل می‌کند. بچه‌سمورها هم تا وقتی که بتوانند با گروه همراهی کنند، روی شکم مادرشان می‌خوابند.

نویسنده : الهه توانا| روزنامه نگار منبع: treehugger.com

خواب های عجیب در بین حیوانات

شماره خبر : 246460 - پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت 01:53:35
1400 copyright.