جستوجویی در سایتهای مختلف که هرکدام چندین سورپرایز چند ده میلیونی دارند.
نویسنده : اکرم انتصاری | روزنامهنگار
سورپرایزها به آگهی گروههای سورپرایز در سایتهای اینترنتی ختم نمیشود. بعضی گروهها برای خودشان اسم و رسم انتخابمیکنند، سایت دارند، در چند شهر مختلف شعبه زدند و برای سورپرایزشدن توسط گروهشان باید از قبل، نوبت رزرو کنید. به چند سایت سرزدم و آن کسی که با دیدن قیمتها و آنچه در حال اتفاق بود سورپرایز شد، خودم بودم.
باکلاس باش و پادشاهی کن!
اسم سایتشان خارجی است و در کنار کار سورپرایز ایونت هم برگزار میکنند. یک سری ترکیب دهانپرکن دیگر برای پکهای مختلف برای انواع سورپرایزها ردیفکردهاند: کاپل پک، فرندز پک، vipپک و … . کاپل پک همانطور که از اسمش برمیآید برای قرارها و سورپرایزهای ۲نفره است. این پک ۲میلیون تومانی است و شامل یک میز است که با گلبرگهای خشک تزیین شده، ۴بادکنک هلیومی روی پک است و یک کیک و نوشیدنی هم دارد. هیچکدام از آیتمهای این پک طوری نیست که خریدن یا هماهنگکردنش برای خودم سخت باشد و هرطور حساب میکنم با یک سوم این قیمت هم میشود همه آن آیتمها را داشت. فرندز پک عنوان سورپرایز دیگری است که برای ۶ تا ۸نفر طراحی شده و علاوه بر موارد سورپرایز قبلی یک سینی مزه هم دارد. مبلغ این یکی از۳میلیون و ۵۰۰هزارتومان شروع میشود و تا به ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم میرسد. هرچه فضای برگزاری بزرگشود، قیمتها هم بالاتر میرود. در پک تاپ این سایت محل برگزاری سورپرایز سالن یک کافیشاپ است و علاوه بر پذیرایی، عکاسی و فیلمبرداری هم به آن اضافهمیشود. قیمت این پک از ۸میلیون و ۵۰۰ شروع میشود و تا ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم ادامهدارد. البته این آخر ماجرای سورپرایزها نیست و پک vip که تنها تفاوتش اضافهشدن چند سینی غذا و مزه و حضور نوازنده در آن است از ۲۱میلیون تومان شروع میشود و معلوم نیست تا کجا ادامه خواهدداشت.
چندده میلیون خرج برای سورپرایز یا نمایش؟
در بازارِ پررونق سورپرایزکردن هرچه متفاوتتر و عجیبوغریبتر، قیمتها فضاییتر. سایتی که به آن سرمیزنم انواع و اقسام سورپرایزها را دارد. فعلا خدماتشان محدود به تهران و جزیره کیش است و در تدارک شعبه برای شهرستانهای دیگر هستند. سورپرایزهای این سایت را میتوان به دو دسته کمتر و بیشتر از ۱۰میلیون تومان تقسیمکرد. کف قیمت از سورپرایز مجازی شروع میشود که یک میلیون تومان است. سورپرایز عروسک، سوارکاری، پینتبال، مرکز خرید، اخبار، اسنپ، پاراگلایدر، سینما، اتاق فرار، شعبدهبازی و دوربین مخفی را میتوان با قیمتهایی بین ۴میلیون تا ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان رزرو کرد. البته نکته عجیبی هم وجود داشت که به ازای ضبط و فیلمبرداری با دو دوربین، ۲میلیون و حومه شهر یک میلیون تومان به قیمتها اضافهمیشود. سورپرایز آفرود ۲۰میلیونی و بالون ۲۴میلیون تومانی هم از سورپرایزهای لاکچری این سایت است که هر کدام آیتمهای مختلفی دارند اما با توجه به آنچه در توضیحات و آیتمها آمده بعید است که فرد از آنچه میخواهد اتفاق بیفتد خبرنداشتهباشد. همچنین سورپرایز کیش با قیمت ۳۰میلیون سوپر سورپرایز این سایت است که در آن بلیت هواپیما، اقامت هتل، اجاره خودروی خارجی و یک سری تفریحات ساحلی و دریایی قرار دادهشده و به تازگی سورپرایز در استانبول هم به موارد این سایت اضافه شدهاست.
واکنشهای کاربران به این کسب و کار عجیب
سری به صفحه اینستاگرام سایتهای سورپرایز میزنم تا ببینم سورپرایزهای لاکچری چقدر مشتری دارند و نظر مردم درباره آنها چیست. تعدادشان زیاد نیست ولی بدون مشتری هم نیستند. روایت چند سورپرایز را مرور میکنم؛ «سعید عزیز باهامون تماس گرفتن و گفتن که میخوان همسرشون رو برای تولدشون سورپرایز کنن و کیش رو انتخابکردن. همسرشون صبحها می رن پارک محله و ما رفتیم اونجا که سورپرایزشون کنیم» یا «خانم حمیدی با ما تماس گرفتن و گفتن که میخوان برای اولین سالگرد ازدواجشون همسرشون رو سورپرایز کنن. سناریو هم این بود که وقتی خانوم صبح به بهونه خرید میره بیرون ما بریم به همسرش بگیم آماده باش بریم خونه باباش اینا.» ویدئوها را نگاه میکنم. شخص سورپرایزشونده با لباس اتوکشیده و مرتب جلوی در حاضر میشود و حتی متوجه حضور دوربینهاست. بعید میدانم سورپرایزی در کار باشد. موضوعی که مخاطبان هم در قسمت نظرات بعضی پستها به آن اشارهکردهاند. یک نفر زیر پست سورپرایز با خبر دروغ پلمب مغازه نوشتهبود: «سورپرایز به چه قیمتی؟! اگه طرف زمینه داشت و سکته میکرد چی؟ این که اذیتکردن مد بشه قشنگ نیست». یک نفر هم زیر پست سورپرایز با بالون نوشته بود: «این حسوحال و سورپرایز عشقی فقط واسه بچه پولداراست. الان باور کنم این خبر نداشت؟» سورپرایزهای خواستگاری یکی از پربازدیدترین پستهای این صفحه است. واکنشها هم متفاوت است و یکی نوشته: «قشنگ بود ولی حسودیم شد. کاش یک نفرم منو اینجوری میخواست و سورپرایز میکرد». کاربر دیگری هم نوشته بود: «این سورپرایزها اگه توسط خود آدمها انجام میشد جالب بود، خوب بودن این موضوع اینه که گاهی اتفاق بیفته؛ نه اینکه شده کسب و کار و مثل هر موجی که تو فضای مجازی راه میافته همه میخوان عقب نمونن ازش و برای همین ماجرا لوث شده». یک نفر هم پای یکی از پستها که مربوط به تولد یک مادر بود نوشته بود: «برخلاف بقیه سورپرایزا این خیلی به دلم نشست. دیدن خوشحالی یک پدر و مادر خیلی قشنگه. سورپرایز باباها رو فراموش نکنین». البته وقتی نظرات را بالا و پایین میکردم، متوجهشدم همه از سورپرایز دستکم در محیط عمومی مانند کافیشاپ یا رستوران استقبالنمیکنند. معتقدند در چنین موقعیتهایی نمیتوانند عکسالعمل واقعی داشتهباشند و شاید کار را با یک مرسیِ خشکوخالی تمامکنند.