یکی از خدماتی که سامانه ستاد ارائه میدهد، برگزاری مناقصات است.
اگر با فرایند مناقصه آشنایی کامل دارید، اگر در سامانه ستاد ثبت نام خود را انجام داده اید، به راحتی میتوانید در مناقصههای فراوانی که در این سامانه انجام میشوند، شرکت کنید. مناقصه گزاران میتوانند دستگاهها و ارگانهای دولتی باشند و شما به عنوان فرد حقیقی یا حقوقی، با تکمیل اسناد، در مناقصهها شرکت کنید. در ادامه سامانه ثبت مناقصات کشور را بیشتر معرفی خواهیم کرد.
معرفی سامانه ثبت مناقصات
در سامانه ثبت مناقصات ، برخی از کالاها و خدمات توسط ارگانها و سازمانهای دولتی خریداری میشوند. برنده این مناقصات کسانی هستند که خدمات و کالاهای خود را با پایینترین قیمتها ارائه میدهند. بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که کالاهای متنوع تولید میکنید و یا خدمات مناسبی ارائه میدهید، میتوانید با شرکت در مناقصه و اعلام قیمت پیشنهادی پایین، با بسیاری از سازمانها و ارگانهای دولتی همکاری و فعالیت خود را آغاز کنید.
مناقصه گزاران ابتدا باید منابع مالی مورد نظر را تامین کرده، سپس نوع مناقصه که میتواند عمومی، محدود، تک مرحله یا دو مرحلهای باشد را مشخص کنند. با توجه به نوع مناقصه، اسناد آن تهیه، برای شرکت در مناقصه فراخوانهایی در سایتها و روزنامههای کثیرالانتشار داده میشود. مناقصه گران با دریافت آگهیها و بررسی تمام جوانب، قیمت نهایی خود را اعلام و منتظر ارزیابی مناقصه گزاران میمانند. پس از ارزیابی، با توجه به نوع مناقصه، برنده مناقصه اعلام میشود.
نحوه ورود به سامانه ثبت مناقصات کشور
پس از اینکه در سامانه ثبت مناقصات ثبت نام کردید، برای اطلاع از آگهیهای مناقصات باید وارد پنل کاربری شوید. زمانی که به قسمت فراخوان مراجعه کنید، مناقصهها را میتوانید بر اساس فاکتورهای لازم انتخاب و آنها را به قسمت فراخوانهای من منتقل کنید. فراخوانها را میتوانید بر اساس موضوع، نوع، استان و شهر، محل اجرا، نوع دستگاه اجرایی به عنوان مناقصه گزار، تفکیک کنید.
اینک میتوانید به هر یک از فراخوانها و آگهیها مراجعه کرده و اطلاعات آنها را بررسی کنید. در صورت تمایل، اسنادی که برای مناقصه در نظر گرفته شده است را دانلود، پرینت و مطالعه کنید. مجدد به قسمت فراخوان من مراجعه و اسناد را در قسمتهای مشخص بارگذاری کنید. پس از ارسال مدارک، مورد ارزیابی قرار میگیرند، برنده مناقصه تعیین و قرارداد منعقد میشود.
مزیت سامانه ثبت مناقصات
از اهمیت راه اندازی سامانه ثبت مناقصات، شفافسازی معاملات است. علاوه بر اینکه تمام معاملات مزایده در سراسر کشور در این سامانه ثبت میشوند، مناقصات بخش دولتی و بخش خصوصی نیز در این سامانه انجام میشود. تمام کسانی که به عنوان تامین کننده کالا شناخته میشوند یا ارائه دهنده خدمات هستند، برای ارائه کالا و خدمات خود به صورت مناقصه و مزایده باید در این سامانه ثبت نام کنند. طبق قانون انجام هرگونه معامله خارج از این سامانه تخلف محسوب شده و نهادهای نظارتی باید ورود پیدا کنند.
آگهیهای منتشر شده در سامانه مناقصات با اطلاعات کامل منتشر میشوند. از مهمترین اطلاعاتی که در این آگهیها منتشر میشوند میتوان به زمان برگزاری مناقصه، محل برگزاری مناقصه و مهلت ارسال اسناد اشاره کرد. علاوه بر اطلاعات اولیه، مناقصه گزار میتواند بندها و تبصرههای بیشتری را در آگهی خود درج کند. از جمله اطلاعات تکمیلی در آگهی مناقصات میتوان به مدت زمان دریافت قیمت پیشنهادی، تعیین قیمت همراه با درصد اضافه یا کسر، نحوه ارسال مدارک، چگونگی پرداخت وجه، تعیین پیش پرداخت و ترتیب واریز اشاره کرد.
یکی از مهمترین ویژگیهای این سامانه جستجوی پیشرفته است و پیدا کردن مناقصه ایده آل برای شما به عنوان کاربر، راحتتر است. به این معنا که شما میتوانید مناقصههای مربوط به کسب و کار و مهارت خود را به سرعت پیدا کرده و آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. نکته دیگر در این سامانه نمایش آگهی مناقصاتی است که زمان برگزاری آنها هنوز نرسیده است و آگهی مناقصههایی که به اتمام رسیده است، به مرور از قسمت جستجو حذف میشوند.
سخن پایانی
برای اطلاع از آگهیهای سامانه ثبت مناقصات، سادهترین راهکار مراجعه به سایت ارتباط گستران هزاره است. در این سایت برای بالا بردن سرعت جستجوی آگهیها، این امکان فراهم شده است تا با در نظر گرفتن برخی فاکتورها خیلی سریعتر به آگهیهای مرتبط دسترسی پیدا کنید. با مراجعه به سایت ارتباط گستران هزاره میتوانید به سه طریق به آگهیهای مناقصه دسترسی پیدا کنید. اولین راهکار مراجعه به سایت است، دومین راهکار دریافت آگهی مناقصه به صورت ایمیل و سومین راهکار نصب اپلیکیشن بر روی گوشی تلفن همراه است. پس از مشاهده آگهیها میتوانید اسناد آنها را دانلود و در مناقصه شرکت کنید.