برای سئو کردن سایت خود باید به نکاتی توجه کنید تا رتبه سایت خود را د نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشید.
این روزها در فضای کسبوکار زیاد از کلمات سئو میشنویم و سوالاتی که احتمالا از خودمان می پرسیم مثلا این که اساسا چرا سئو کردن سایت مهم است؟ و یا فاکتورهایی که میتواند در بهبود عملکرد سئو نقش داشته باشد، کدامند؟
باید درا ینجا بگوییم که سئو یا Search Engine Optimization به معنای “بهینهسازی موتور جستجو” است. اما چرا سئو کردن سایت مهم است؟
به زبان ساده، این مسئله به معنای فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش دیده شدن است. زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسبوکار شما را در گوگل، و سایر موتورهای جستجو میکنند؛ هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان به کسبوکار خود خواهید داشت.
از طرفی جای گرفتن سایتتان در صفحه اول جستجوی گوگل میتواند عاملی برای اعتبار بخشیدن برند کسب وکار شما محسوب شود.
سئو چگونه کار می کند؟
موتورهای جستجو مانند گوگل از رباتها برای دستیابی به صفحات در وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمعآوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست خود استفاده میکنند. فهرست را مانند یک کتابخانه غولپیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار میتواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) برای کمک به شما و اینکه دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید پیدا کند.
الگوریتمها با در نظر گرفتن صدها عامل رتبهبندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل میکنند تا تعیین کنند که صفحات ترتیب باید در نتایج جستجو چگونه برای یک پرسوجو نمایش داده شوند. همانطور که در مثال کتابخانه که اشاره شد، کتابدار تکتک کتابهای موجود در کتابخانه را خوانده است و میتواند به شما بگوید که دقیقاً کدام یک پاسخ سؤالات شما را خواهد داشت.
فاکتورهای مهم سئو
برای این کار فاکتورهایی هستند که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم.
- انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی: انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با سایت از عوامل مهم سئو کردن سایت است. همچنین باید تحقیق درباره کلمات کلیدی را هم در نظر گرفت و اینکه افراد برای رسیدن به سایتتان از چه عبارات و کلماتی استفاده میکنند. برای این کار میتوانید خودتان را جای آنها بگذارید؛ تا بدانید برای رسیدن به سایت چه کلمات کلیدی میتواند بیشتر استفاده شود و یا از کنسول جستجوی گوگل بهره بگیرید.
- داشتن محتوای مرتبط با سایت: تولید محتوا بر اساس حوزه کاری سایت تان میتواند عاملی برای دیده شدن بیشتر سایت باشد. محتوای باکیفیت بالا و جذاب یکی از این راههاست. درعینحال که با پاسخ دادن به سؤالاتی که ممکن است در رابطه با آنچه افراد جستجو میکنند، اطلاعات ارزشمند و مرتبطی را در اختیار خوانندگان خود قرار دهد. به رتبهبندی سایت کمک میکند.
- لینک سازی و بکلینکها: بکلینکها، لینکهایی از وبسایتهای دیگر به وبسایت شما هستند و یکی از مهمترین عوامل در تعیین رتبه یک وبسایت هستند. پیوند از یک سایت به سایت دیگر یک علامت اعتماد به گوگل است و هر چه یک سایت دارای بکلینکهای باکیفیت بیشتری باشد، احتمال بیشتری دارد تا بیشتر دیده شود.
- سرعت بارگذاری سایت: سرعت بارگذاری صفحه سایت در رتبهبندی سئو مهم است چراکه اگر افراد ببیند سایت با سرعت پایین است دیگر به آن سایت سر نمیزنند و این مسئله میتواند به اعتبار کسبوکار شما لطمه بزند؛ چراکه مشتریان خود را ازدست خواهید داد.
- سازگاری با انواع گوشی همراه: گوگل در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که موبایل یک عامل کلیدی در رتبهبندی سئو است، به طوری که اکثر ترافیک وبسایت در سراسر جهان توسط کاربران تلفن همراه ایجاد میشود. برای همین مهم است که اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای کاربران تلفن همراه قابل دسترسی است تا به گوگل نشان دهید که میتوانید در رتبه بالاتری قرار بگیرید.
البته باید اشاره کرد برای راحتی کار و چک کردن سئو سایت ابزارهای مختلفی وجود دارد. به طوری که هم به صورت پولی هم رایگان می توان از آنها استفاده کرد. از آن جمله می توان به ابزارهای رایگان مثل Google Analytics، GTmetrix، Google PageSpeed Insights و ابزارهای آنالیز پولی سئو سایت مانند: SEMrush و Ahrefs اشاره کرد.
درنهایت باید بدانید فاکتورهای سئو کردن سایت مدام درحال بروزرسانی و تغییر هستند. برای همین باید مدام پیگیر اخبار این حوزه و تغییرات آن باشید و تا انجا که می توانید از اخبار این حوزه آگاهی داشته باشید تا بتوانید براساس اخرین تغییرات این صنعت جهت بهبود رتبه بندی سایت خود اقدام کنید.