http://didshahr.ir/254758

00:12 :: 1401/09/19

به گزارش یک نشریه آلمانی شاید نتوان به طور کامل از رگ های واریسی اجتناب کرد، اما می توان با تغییراتی در سبک زندگی چون ورزش، استفاده از پله ها، نپوشیدن کفش پاشنه بلند و …آن را به تعویق انداخت.

واریس و راههای درمان آن

نویسنده : زینب سادات کسنوی

واریس یکی از بیماری هایی است که سن و سال نمی‌شناسد و ممکن است هر فردی را در هر سنی و با هر شرایطی درگیر کند. این تغییرات ناخوشایند در رگ‌های خونی پاها مشکل بسیاری از افراد است. اگرچه به ‌نظر می‌رسد که استعداد ابتلا به این مشکل ارثی است، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از واریس انجام دهید.

واریس چیست؟

در بیشتر موارد، رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی، به ‌دلیل ضعف مادرزادی بافت همبند ایجاد می‌شوند. این باعث می‌شود که دیواره‌های سیاهرگ در طول زمان فرسوده شوند و پاها تحت‌ تأثیر قرار ‌گیرند، زیرا خون باید در برابر نیروی گرانش به قلب پمپ شود.

عوارض را بشناسید

پیشگیری از این عارضه مهم است، زیرا واریس در مراحل پیشرفته می‌تواند منجر به عوارض مختلف نظیر درد موضعی ، پاهای ورم‌ کرده، لخته ‌شدن خون یا زخم‌های خطرناک شود.

عوامل خطر

ژنتیک: مطالعات جدید نشان داده‌اند که در حدود نیمی از بیماران مبتلا به اختلالات وریدی، به صورت خانوادگی این بیماری را دارند. علاوه بر استعداد ژنتیکی، عوامل خطر دیگری هم وجود دارد.

بارداری: در دوران بارداری، احتمال ظاهر شدن رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی افزایش می‌یابد. در این دوران، هورمون پروژسترون، عضله و بافت همبند را در آمادگی برای زایمان شل می‌کند که بر سلامت رگ‌ها تأثیر می‌گذارد.

ایستادن و نشستن زیاد: یکی دیگر از عوامل خطر، زیاد نشستن یا ایستادن است. این عامل در کسانی که پشت میزنشین هستند مثل کارمندان یا معلمانی که مجبور به ایستادن بیش از اندازه هستند، به‌ وفور دیده می‌شود.

اضافه وزن: همچنین در افراد دارای اضافه وزن، وزن زیاد بدن فشار فراوانی به رگ‌های خونی وارد می‌کند. در درازمدت، این روند می‌تواند منجر به ایجاد رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی شود.

افزایش سن: علاوه ‌بر این، بافت همبند با افزایش سن شل می‌شود. بنابراین افراد مسن بیشتر از افراد جوان از نارسایی وریدی رنج می‌برند.

چگونه از واریس جلوگیری کنیم؟

۱- ورزش کنید

اگر می‌خواهید از رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی جلوگیری کنید، حرکت ، مهم ترین اقدام ممکن است. شما باید به‌ طور منظم ورزش کنید، زیرا این کار باعث تقویت بافت همبند می‌شود. آهسته دویدن یا پیاده‌روی و همچنین انواع دیگر ورزش‌هایی که به دویدن زیاد نیاز دارند، بهترین انتخاب شما خواهند بود.

۲- از پله استفاده کنید

در صورت امکان، باید از ایستادن و نشستن طولانی ‌مدت خودداری کنید.همچنین خود را به استفاده از پله‌ها به‌ جای آسانسور و پله برقی عادت دهید. بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند به جلوگیری از واریس کمک کند.

۳- کفش پاشنه دار ممنوع

آیا عاشق کفش پاشنه بلند هستید؟ با‌ ‌وجود این فقط در مواقع خاص باید آن‌ها را از کمد بیرون بیاورید. برای پیشگیری از واریس، بهتر است کفش‌های تخت بپوشید.

۴- رژیم غذایی مناسب

پیروی از یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات‌های پیچیده، مقدار کافی پروتئین و چربی‌های سالم بسیار مهم است. از غذاهای حاوی نمک بپرهیزید و از غذاهای حاوی فیبر و پتاسیم استفاده کنید. آب کافی در طول روز بنوشید چون هیدراتاسیون مناسب به معنای گردش خون سالم است.

۵- به متخصص مراجعه کنید

شما می‌توانید واریس را به تاخیر بیندازید، اما نمی‌توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید. بنابراین مهم است اولین باری که دچار واریس می‌شوید به متخصص مراجعه و با درمان زودهنگام، مشکل را به سرعت حل کنید.

 

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/254758

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *