والدین این روزها باید فهرستی از فعالیتهای مورد علاقه کودک شان با مشورت خودش آماده کنند تا کلاس های تابستانی پربارتری در انتظار فرزندشان باشد.
در این مطلب میخواهیم به رایجترین سوالات والدین درباره اصول ثبتنام کودکان در کلاسهای تابستانی، این که از چه سنی این کار توصیه میشود؟ اهمیت توجه به این مسئله چیست؟ و والدین باید به علاقه کودک هم توجه کنند یا نه؟ پاسخ دهیم.
ضرورت افزایش شادابی و نشاط کودکان
یکی از نیازهای اساسی کودکان به ویژه دانشآموزان توجه به مسئله و مقوله زمانهای معین برای استراحت و اوقاتفراغت است. توجه و رعایت دقیق به رفع این نیاز حیاتی کمک شایان توجهی به استراحت و آرامشدادن به قوای ذهنی و جسمی دانشآموزان میکند. استفاده بهینه از این فرصت، شرایطی را برای فراگیران پس از برخورداری مناسب از اوقات فراغت ایجاد میکند تا با شادابی و نشاط بیشتر فرایند و روند آموزش را دنبال کنند. خمودگی و کسالت ذهنی و جسمی به کنار میرود و سپس با نشاط اخذ شده ناشی از استراحت استاندارد، دانشآموز آماده حضور در پایه و مقاطع بالاتر میشود.
نیازسنجی تحصیلی دانشآموز
در سالهای اخیر با توجه به شرایطعمومی پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا و انتقال آموزش از فضایحقیقی به فضایمجازی، همچنین کاهش ساعات آموزش و … موجب شدند آموزشهای رسمی آن چنان که باید و شاید در استانداردهای لازم ارائه نشوند. بنابراین لازم است که والدین در فرصت تابستان پیش رو ابتدا به نیازسنجی درسهایی که دانشآموزان طی شرایط اخیر از آموزش مناسبی برخوردار نبودهاند، بپردازند. بهویژه درسهای پایهای همچون املا، ریاضیات، علومتجربی، زبان و ادبیات فارسی که در اولویتهای اول و آموزشهای پایه هستند.
توجه به علاقه، استعداد و انگیزهدرونی
شرکت کردن کودکان در کلاسهای تابستانی باید بهینه و براساس علاقه، استعداد و انگیزه درونی آن ها باشد، تصور کنید والدینی کودکشان را به زور و از روی علاقه شخصی خود به شرکت در کلاس خاصی مجبور کنند، در این حالت کودک باید به اجبار درسهایی را بیاموزد که برای یادگیری آنها هیچ انگیزهای ندارد و لذتی نمیبرد، این موضوع سبب میشود کودک هم از نظر روانی و یادگیری دچار خستگی شود و هم انگیزهاش برای یادگیری موضوعات مورد علاقه خود از بین برود، حال آنکه آنها مجبورند برای خوشحال کردن والدینشان در کلاسی که به رغم میلشان است، شرکت کنند. عموماً یادگیری و ادامه دادن کلاسهایی که با زور و اجبار از سوی والدین به کودکان تحمیل میشود ادامه دار نخواهد بود یا با فشار والدین در آینده به پایان میرسد که همین موضوع منجر میشود فرد در بزرگ سالی انسانی کارآفرین و خلاق نباشد، البته گاه کودکانی هستند که در آینده در آن حوزه مد نظرموفقیت کسب میکنند و تا مراتب بالا آن را ادامه هم میدهند اما در جایگاهی میرسند که موفقیت درونی و خلاقیتی ندارند چرا که همیشه برای آنها تصمیمگیری شده است.
برنامهریزی برای اوقاتفراغت کودک از ۵ سالگی
والدین از ۶ تا ۷ سالگی و بعضا از ۵ سالگی کودکشان میتوانند با مشورت فرزند، فهرستی از تمام فعالیتها و کلاسهای مورد علاقه آنها تهیه کنند و به ترتیب اولویتبندی براساس علاقه و استعداد برای کودک خود برنامهریزی کنند، این کار مشترک باعث میشود کودک احساس کند که والدین به نظرات آنها اهمیت میدهند.
ثبتنام در کلاسهای ورزشی به ویژه گروهی
بیشتر کودکان به شرکت در کلاسهای ورزشی گروهی مانند شنا، ژیمناستیک و … علاقه دارند. برای جلوگیری از خستگی ناشی از فشردگی حضور در کلاسهای درسی و همچنین به دلیل سبکزندگی در خانههایی با فضای محدود آپارتمان و در نهایت محدود شدن فعالیتهای جسمی و بدنی کودکان، بهتر است متناسب با نیازهای جسمی دانشآموزان، ثبتنام در برخی کلاسهای ورزشی هم انجام شود، اما باید در نظر داشت حضور در این کلاسها بیشتر با هدف ایجاد روحیه شادابی و رفع ملال و خستگی انجام شود نه آنکه تمام فرصت استراحت و آرامش تابستانه دانشآموز از کلاسی به حضور در کلاس دیگر منجر شود.
دکتر فریده ناصری | روانشناس کودک