مهمانی دادن و مهمانی رفتن بعضیوقتها مکافاتی میشود آنسرش ناپیدا.
گاهی یک معاشرت ساده و خوشایند را بیخودی سخت و پیچیده میکنیم. البته که قصدی هم نداریم و حتی خودمان هم نمیدانیم کجای کار ایراد دارد که مهمانی بهمان خوش نمیگذرد.
در ادامه چندتا از باید و نبایدهای مهمانی را با هم مرور میکنیم.
۱- بحث سیاسی، اعتقادی، اقتصادی و کلا هر بحث تنشزایی، ممنوع! در مهمانی قرار است آدمها، با هر نگرش و عقیدهای، یکساعت دور هم خوش بگذرانند. اظهارنظرهای چالشآمیز را به دورهمیهایی موکول کنید که با قصد قبلی به همین منظور ترتیب میدهید تا همه مهمانان حق انتخاب داشتهباشند که در آنها شرکت کنند یا خیر.
۲- نه دیر برسید و نه زود. میزبان برای روزش و نحوه پذیراییاش برنامه دارد و وقتنشناسی، بیاحترامی به او و دیگر مهمانان است. اگر به دلیل موجهی نمیتوانید بهموقع برسید، به میزبان خبر بدهید.
۳- درباره شرایط زندگی میزبان اظهارنظر نکنید، حتی اگر خیلی با هم صمیمی هستید؛ «چقدر راهتون دوره، نمیخواین خونه بعدی رو نزدیکتر بگیرین؟»، «جاتون هم تنگهها، سختتون نیست؟»، «کاناپه رو اونطرف میذاشتین، بهتر نبود؟».
۴- برای استفاده از بخشهای مختلف خانه از میزبان اجازه بگیرید؛ اگر میخواهید توی اتاق لباس عوض کنید یا مثلا از توی آشپزخانه چیزی لازم دارید.
۵- اگر از آن تیپهای مهمانیدوست نیستید یا در دورهمیهای بهخصوصی بهتان خوش نمیگذرد، موضوع را محترمانه با میزبان درمیان بگذارید تا شما را از حضور در جمع معاف کند؛ این رفتار بهمراتب بهتر است از آنکه توی جمعی نادلخواه حضور داشتهباشید و یک گوشه کز کنید یا سرتان را فرو ببرید توی گوشی.
۶- حد شوخی را نگه دارید. وقتی با همه فارغ از سنوسال و جنسیت و روحیه و خلقوخویشان، شوخی میکنید و کار را در دست انداختن و مزه ریختن به جاهای باریک میکشانید، طبیعی است که چند نفری ناراحت شوند و جو مهمانی سنگین و کام همه تلخ شود.
۷- اگر به هر دلیلی نمیتوانید بروید به موقع خبر بدهید تا صاحبخانه حساب و کتاب تعداد مهمانها دستش بیاید و تدارک اضافه نبیند.
۸- اگر مهمانی در تالار و… برگزار میشود بابت اینکه اضافه غذا را ببرید خجالت نکشید، اسراف آن هم در این شرایط کار خوبی نیست.