گزارش گاردین از کاهش فروش ۴۰ درصدی کتوشلوار مردانه در جهان و مردانی که سراغ پوشش های غیررسمی میروند.
درحالی که فروش لباسهای رسمی در سالهای پیش از شیوع کرونا هم رو به کاهش بود، ترویج دورکاری پس از اعمال قرنطینه ناشی از کرونا این روند را سرعت بخشیده است. خانواده «سایمون کاندی» هفت نسل است که در کار خیاطی کتوشلوار مردانه هستند و مشتریان زیادی هم از زمان تاسیس برندشان در سال ۱۸۰۶ داشتهاند. مدیر فعلی این شرکت میگوید: «شیوع این بیماری (کرونا) بدترین بحرانی است که کسب و کارمان تاکنون با آن مواجه شده است.»
کاهش مشتریان کتوشلوار در جهان
او در پاسخ به این سوال که آیا عصر کتوشلوار با شیوع کرونا به پایان رسیده است؟ میگوید: «۱۸ ماه دویدن و راه رفتن در خانه با یک هودی قطعا این روند را سرعت بخشیده است. زمانی که یک مرد مجبور بود در محل کار کت و شلوار بپوشد تنها یک دست کت و شلوار نداشت. او تعدادی کت و شلوار را به صورت چرخشی میپوشید و تعدادی کت و شلوار را نیز به خشکشویی داده و منتظر بود تا آماده شوند و دوباره بپوشد.» ارزیابی شرکت تحقیقات بازار Kantar Worldpanel هم این استدلال را تایید میکند. این ارزیابی نشان داد که هزینه صرف شده برای خرید کت و شلوار مردانه از ۴۶۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۵۷ میلیون پوند در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش یافته است.
چرا کتوشلوار دیگر محبوب نیست؟
بر اساس دادههای WGSN Instock در جمعه سیاه (بلک فرایدی) در بریتانیا کت و شلوارها بیشترین تخفیف (نزدیک به ۵۴ درصد) را داشتند. یک کارشناس مد، نظر جالب و متفاوتی در این باره دارد و میگوید: «دلیل اینکه بسیاری از مردان جوان، کتوشلوار را دوست ندارند، آن است که اندازه نامناسبی را به تن کردهاند. بسیاری از مردان میگویند از پوشیدن کتوشلوار متنفر هستند اما احتمالا به این دلیل است که در مدرسه مجبور شدهاند کت و شلوارهای نامناسب بپوشند. من هم از پوشیدن آن کت و شلوارها متنفر هستم چرا که مناسب نبودند. قانون شماره یک آن است که کت و شلوار باید طبیعی باشد و شل یا تنگ نباشد.»
مردها به دنبال لباسکارهای راحت
همچنین برند M&S تعداد شعب فروشگاههای فروش کت و شلوارش را از ۲۴۵ فروشگاه به ۱۱۰ فروشگاه کاهش داده است. مدیر این شرکت در همین باره گفته است: «لباسهای کار که راحت و کاربردی هستند به لباسهای اداری به ویژه در صنایع خلاق تبدیل شدهاند. شیوع کرونا به سرعت روی روند فروش لباسهای غیررسمی تاثیر گذاشت به ویژه برای دفتر کار جایی که برای بسیاری، دیگر خیلی محیط رسمی به شمار نمیرود».
محو کردن مرزهای بین زندگی و کار!
«اندی ساکستون»، یکی از کارشناسان سرشناس حوزه مد میگوید که انتظار ندارد بازار کت و شلوارهای مردانه بهبود یابد. او می افزاید: «بازار فروش کت و شلوار ظرف پنج سال، ۴۰ درصد کاهش یافته است. من فکر نمیکنم که فروش هرگز به سطح سابق بازگردد. خریداران امروزی خواستار لباسهایی هستند که برای شان سرسختانهتر کار کنند. آنان نمیخواهند پولی را صرف خرید لباسی صرفا برای دفتر کار یا قرار ملاقاتها یا … کنند. آنان میخواهند لباسهایشان انعطاف پذیر بوده و ماهیتی چند منظوره داشته باشد یعنی من بتوانم آن را در محل کار بپوشم، در یک شب بیرون از منزل با همسرم هم بپوشم، برای تفریح هم بپوشم و … . اکنون همه چیز در باره محو کردن مرزهای بین کار و زندگی است.»
برای نوشتن این مطلب از گاردین و فرارو کمک گرفته شده است