http://didshahr.ir/245606

05:00 :: 1401/01/29

فیس بوک یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان که با پلتفرم فیس بوک خود در گوگل و ایفون مطرح شد، در سال گذشته و در تاریخ ۲۸ اکتبر، نام خود را از فیس بوک به متا تغییر داد.

آکادمی راهبران فردا که یکی از زمینه‌های فعالیتش در زمینۀ ارزهای دیجیتال و دوره های آموزشی ارزهای دیجیتال است، اطلاعاتی درباره علت تغییر نام فیس بوک به متا در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

image 1650280775

چرا فیس بوک دارد دنبال متاورس می رود؟

همانطور که می‌دانید مدتی پیش، مارک زاکربرگ، رئیس شرکت فیس بوک، اقدام به تغییر نام فیس بوک به متا بود. این حرکت او سبب شد تا اشتیاق وی برای سرمایه‌گذاری در دنیای متاورس بر همه آشکار شود.

متاورس سرمایه گذاری است که فیس بوک مایل است آن را انجام دهد زیرا فیس بوک متاورس را به‌عنوان جانشین موبایل می‌داند.

این فناوری فرصتی برای زاکربرگ و فیس بوک ایجاد می‌کند تا از رقبا سبقت بگیرند.

بر خلاف اپل یا گوگل که «ios» و «android» را ایجاد کردند، فیس بوک یک سیستم عامل را ایجاد و یا کنترل نمی‌کند. فیس بوک همیشه بر سر هزینه‌هایی که شرکت اپل برای خرید‌های صورت گرفته در برنامه‌های آیفون دریافت می‌کند و کنترل کلی که بر شرکت‌هایی مانند فیس بوک از طریق شرایطش برای توسعه دهندگان اعمال می‌کند، با این شرکت اختلاف داشته است.

متاورس در واقع برای فیس بوک این فرصتی است که کمتر به اپل و گوگل وابسته شود.

این نه تنها فرصتی فوق العاده برای فیس بوک برای ایجاد ارزش درمتاورس وجود دارد بلکه فرصت بزرگتر این است که تا بتواند چیزی را ایجاد کند که فاقد آن هستند و سال‌ها شرکت‌های دیگر برای او مانع بوده اند.

برای هر یک از این شرکت‌های فناوری بزرگ که دارای منابع و یا پتانسیل‌هایی هستند، سرمایه گذاری در متاورس کاملاً منطقی است.

با این حال برخی ازنزدیکان به شرکت فیس بوک سرمایه گذاری فیس بوک در واقعیت مجازی را انحرافی از رفع مشکلات خسته کننده این شرکت در دنیای واقعی می‌دانند.

معاون سابق بخش شرکا و بازاریابی فیس بوک می‌گوید:« ایجاد یک متاورس بسیار سرگرم کننده‌تر از پاسخ دادن به پرسش‌های سختی است که فیس بوک با آن مواجه است.

چالش‌هایی مانند دو قطبی شدن سیاسی، گسترش اطلاعات نادرست و سلامت روانی نوجوانان».

و منطقی است اگر بگوییم برای زاکربرگ و شرکتش، متاورس فرصتی است تا مأموریت فیس بوک را برای ساختن محصولی جدید حرکت دهد. نه فقط اینکه فیس بوک یک محصول مشکل دار موجود را اصلاح و بازسازی کند.

فیس بوک می‌تواند بخش بزرگتری از زندگی ما شود.

image 1650280997

فیس بوک زیر سلطه اپل و گوگل

اگر متاورس همانطور که فیس بوک تصور می‌کند در عملکرد خود موفق شود بدین معنی است که این شرکت حتی قدرتمندتر از امروز خواهد شد. در حال حاضر دو قول فناوی که به طور مؤثر ورود به اینترنت موبایل را کنترل می‌کنند، یعنی اپل و گوگل،  برخی از پارامتها را درباره تجارت فیس بوک تعیین می‌کنند.

فیس بوک نرم افزار اپلیکیشن موبایل خود را برای اجرا روی سیستم عامل‌های گوگل و اپل طراحی می‌کند. این یعنی اپل و گوگل از هرگونه تراکنش مالی که در فیس بوک آیفون انجام می‌شود سی درصد برمی‌دارند.

سیاستی که فیس بوک مدت هاست آن را محکوم کرده است. اپل همچنین می‌تواند فیس بوک را دربارۀ سیاست‌های محتوایی‌اش تحت فشار قرار دهد.

مانند سال ۲۰۱۹ که پس از تهدید اپل به بیرون راندن فیس بوک از اپ استور در صورت عدم جلوگیری از استافده پلتفرم خود برای ترافیک کاربران بومی خود در خاورمیانه، تنش‌ها میان دو شرکت بالا گرفت.

image 1650281142

مزایا و معایب متاورس

متاورس آیندۀ بالقوه‌ای را ارائه می‌دهد که در آن فیس بوک دیگر با این محدودیت‌ها مواجه نیست. اگر فیس بوک موفق شود بنیان‌گذار پیشگام در متاورس باشد، در آن زمان فیس بوک سازنده وفروشنده هدست‌های مجازی خواهد بود که برای دسترسی به متاورس نیز نیاز است و می‌تواند یک پلتفرم بزرگ توزیع کننده اپلیکیشن‌های متاورس را کنترل کند.

همه این‌ها به فیس بوک سطحی از نفوذ به اینترنت آینده را می‌دهد که امروز در وب تلفن همراه آن را ندارد.

در یک بازه کوتاه مدت این بدان معناست که حتی افراد بیشتری از فیس بوک استفاده خواهند کرد. فیس بوک این کار را به گونه‌ای انجام خواهند داد که فراگیرتر و تعاملی‌تر از استفاده محصولات فعلی آن باشد.

اگر فکر می‌کنید اَپ فعلی اینستاگرام و فیس بوک آدم‌ها را درون حباب محتوای جذاب و اسکرول بی نهایت جذب می کند، حال تصور کنید اوضاع چگونه خواهد بود؛ وقتی افرادی که به هدست متصل هستند تنها بر واقعیت جایگزینی که توسط فیس بوک مهندسی شده تمرکز دارند.

اگر قبلاً نگران تأثیر فیس بوک بر حریم خصوصی بودید، متاورس دنیای جدیدی از منابع داده را باز می‌کند که این شرکت می تواند ردیابی کند.

مانند حرکت انگشتان، حرکات صورت و احتمالاً در آینده نزدیک خواندن مغز. در حالی که فیس بوک فعالیت خواندن تشخیص چهره را در استفاده از اپ خود خاموش کرده، گفته می‌شود در متاورس قرار است به این روند ادامه دهد.

فیس بوک می‌گوید نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، اعتدال و امنیت داده‌ها را جدی می‌گیرد.

یکی از مدیران ارشد متا در پست وبلاگی خود اشاره کرد:

«تکنولوژی که امکانات و فرصت‌های جدیدی خلق می‌کند می تواند آسیب‌هایی هم به همراه داشته باشد. ما باید هنگام طراحی و ارائه محصولات به آن توجه داشته باشیم. ما می خواهیم همه تصور کنند کنترل واقعیت مجازی خود را در دسترس دارند و در پلتفرم ما احساس امنیت کنند.»

این شرکت می‌گوید که با پارتنرهایی از بیرون شامل گروه‌های حقوق مدنی، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیر انتفاعی برای ایمن سازی متاورس همکاری می‌کند و در این رابطه برای تحقیقات گسترده بیرونی، بودجه در نظر گرفته است.

تلاش‌های فیس بوک می‌تواند منجر به عادی سازی گذراندن زمان در متاورس شود همانطور که اشتراک گذاری زندگی خصوصی ما در اینتنرنت را عادی کرد.

در حال حاضر در طول همه گیری کرونا خطوط بین زندگی واقعی و زندگی دیجیتالی ما مبهم‌تر شده است. زیرا میلیاردها نفردر سراسر جهان به روش‌های بی سابقه‌ای برای ارتباط با افراد دیگر از طریق بازی های‌تعاملی ، دورکاری و جلسات کاری مجازی و… به فناوری وابسته شده اند.

این بیماری همه گیر باعث صرف زمان فوق العاده بیشتر در دنیای مجازی و تحقیر زمان در آن دنیای مجازی می‌شود. البته اصلاً مشخص نیست که آیا فیس بوک در جاه طلبی‌های متاورس خود موفق خواهد شد یا خیر؟!

image 1650281184

پروژه متاورس فیسبوک

هنگامی که گوگل در سال ۲۰۱۴ تلاش کرد تا محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را به موجی تبدیل کند شکست خورد .زیرا این فناوری کسل کننده و متجاوز به حریم شخصی تلقی می‌شد.

فیس بوک مجبور خواهد بود مردم را متقاعد کنند به جای دنیای واقعی صرف شرکت در متاورس کنند و به فیس بوک، به شرکتی که در نقض حریم خصوصی و رسوایی‌های سیاسی دست داشته است، اعتماد کنند تا مباشران این قلمرو جدید باشند.

کاربران هم خواهند توانست بجای آن از محصولات متاورس رقیب آن مانند مایرکوسافت و یا اپل استفاده کنند . زیرا آنها نیز بر این پروژه جدید وقت می‌گذارند؛ مگر این که تصمیم بگیرند که بخواهند از فناوری‌های جدید دور بمانند.

نتیجه گیری

باتوجه به همه این ناشناخته ها و چالش‌های احتمالی خیلی زود است که بگوییم آیا متاورس نسخۀ آینده وب خواهد شد یا خیر؟! و اگر به فرض اینطور باشد آیا فیس بوک برنده بزرگ این بازی خواهد بود یا خیر؟!

زاکربرگ با اختصاص این همه نیرو و این بودجه کلانی که برای تحقیق متاورس گذاشته است، احتمالاً متاورس را تنها یک هوس برای شهرت و قدرت بیشتر نداند و آینده‌ای در انتظار همگان باشد.

  • لینک کوتاه
  • https://savalankhabar.ir/245606

اشتراک این خبر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *