انتشار : سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱:۰۷

در سالمندی سن بیولوژیکی را کاهش دهید

بر اساس مطالعه بالینی پژوهشگران، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند به تغییر فوری و سریع در سن بیولوژیکی منجر شود.

بازنشسته سالمند

بیولوژیکی هنگامی رخ می‌دهد که شما به تدریج و با رعایت نکردن شیوه سالم زندگی به سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن آسیب می‌رسانید.

به عنوان مثال اگر شما یک مرد ۲۸ ساله هستید که ورزش نمی‌کنید، فقط غذاهای پرچرب می‌خورید و طی ۱۰ سال گذشته در هفته پنج بسته سیگار دود کرده‌اید، به احتمال زیاد سن بیولوژیکی بیش از ۲۸ سال دارید. در واقع عدد واقعی سن بیولوژیکی با عوامل مختلفی از جمله سن شناسنامه‌ای، ژنتیک، شیوه زندگی، تغذیه، بیماری‌ها و دیگر شرایط پزشکی در ارتباط است.

در مطالعه دانشمندان، سن بیولوژیکی ۴۳ بزرگ سال مرد سالم ۵۰ تا ۷۲ ساله با استفاده از الگوهای پیش‌بینی روند پیری و بیماری‌های وابسته به سن بررسی شد.

شرکت‌کنندگان تحت یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی همراه با بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی قرار گرفتند. ضمن این که میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی و کربوهیدرات در آن‌ها بسیار کم بود. آنان علاوه‌بر این، حداقل هفت ساعت خواب شبانه داشتند و ۳۰ دقیقه یا بیشتر به مدت پنج روز در هفته ورزش کردند، ضمن این که برخی مکمل‌های غذایی حاوی املاح و مواد معدنی را دریافت کرده بودند. نتایج مطالعه نشان داد که سن بیولوژیکی این گروه طی هشت هفته در مقایسه با گروه کنترل به طور متوسط ۳.۲۳ سال کمتر شد.

برای بهبود سن بیولوژیکی حتی در سنین ۷۰ سال به بالا می‌توانید گام‌های زیادی بردارید. از جمله ورزش منظم روزانه، شامل تمرین‌های تعادلی که خطر سقوط را کاهش می‌دهد، ورزش‌های قدرتی که به ایجاد توده عضلانی کمک می‌کند، تمرین‌های استقامتی که به افزایش تنفس و ضربان قلب کمک می‌کند و حرکات کششی بدن، حفظ وزن در محدوده سالم از راه مصرف میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، لبنیات کم‌چرب و نان‌های سرشار از فیبر (غلات کامل) و حذف تدریجی نان سفید، نوشابه و فست‌فود.
منبع: دویچه وله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.